9
Thomas ten Veldhuijs geeft "Community - Complete serie" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 17 juni 2020.
6
0

Community - Complete serie

Community is een serie die moeilijk te vergelijken is met andere series. In die zin is het een unieke serie en naar mijn idee één van, al dan niet de beste, komedieserie. Community heeft bizarre en slimme (meta-)humor die vaak onverwachts uit de hoek komt. De cast is (over het algemeen) goed gebalanceerd en zit vol met chemie, maar daar ga ik later nog dieper op in. De eerste vier seizoenen zouden van mij een 10 krijgen, maar de laatste twee seizoen hebben de kwaliteit toch iets omlaag gehaald. Ook al is de serie nu een aantal jaren geleden afgerond, het heeft nog steeds een trouwe groep volgelingen. Ik ben zeker niet de enige die deze serie aanmerkt als (één van) de beste komedieserie(s) aller tijden.

In Community gaat het over een veelzijdige groep mensen die een opleiding volgen bij Greendale Community College. Het is een zeer uiteenlopende groep mensen, maar tezamen voelt de groep als compleet aan. De groep is ontstaan omdat één van de hoofdpersonages iemand van Greendale wilde versieren. Hiervoor verzon hij dat hij een studiegroep had opgericht zodat hij samen met haar kon “studeren”. Hij had echter niet verwacht dat er ook andere studiegenoten door haar waren uitgenodigd om aan de groep deel te nemen. Zo ontstond de studiegroep die door de seizoenen heen (en in de laatste twee seizoenen in gewijzigde vorm) allemaal bizarre en hilarische avonturen beleefde.

In het begin van Community stond voornamelijk het personage Jeff Winger (Joel McHale, The Great Indoors, Stargirl) centraal. Hij is een narcistische, ijdele man die heeft gelogen over het behaald hebben van zijn rechtenopleiding. Zijn doel is om zo snel mogelijk een opleiding af te ronden zodat hij weer als advocaat aan de slag kan. Ook al stond hij in het begin van Community centraal in de serie is Jeff naar mijn mening verreweg het minst interessante personage. Gelukkig komt er snel minder nadruk te liggen op zijn personage en stelen vooral de resterende personages van de studiegroep de show.

Zo heb je Pierce Hawthorne (Chevy Chase, Saturday Night Live), een racistische oude man die nog steeds niet tegen zijn vader durft op te komen. Ook is er Troy Barnes (Donald Glover: Atlanta), een niet al te slimme sporter die op High School de populairste van de school was. Zijn oud schoolgenoot, Annie Edison (Alison Brie, Glow), een neurotische streber, en Shirley Bennet (Yvette Nicole Brown, The Odd Couple), een zwaar gelovige moeder van twee jongens, zijn goede toevoegingen. Tot slot heb je Britta Perry (Gillian Jacobs, Love). Ze heeft erg weinig mensenkennis terwijl ze psycholoog wil worden. Ze protesteert graag, puur om het protesteren. Tot slot is er Abed Nadir (Danny Pudi, DuckTales). Hij is een autistische filmfanaat die de wereld vaak ziet als een televisieserie en naar mijn idee de kern van de serie is. Naast de studiegroep zijn er nog een aantal personages die door de serie heen een belangrijkere rol krijgen, bijvoorbeeld Ben Chang (Ken Jeong, Dr. Ken), Dean Pelton (Jim Rash, Reno 911!) en Ian Duncan (John Oliver, The Daily Show).

Community
© NBC

Doordat de personages compleet verschillend zijn, ontstaan er altijd onverwachtse situaties. De humor is altijd onvoorspelbaar en zit ook erg intelligent in elkaar. Door de seizoenen heen worden de avonturen steeds gekker. Alle denkbare vormen van animatie zijn bijvoorbeeld gebruikt. Er is ter illustratie een claymation aflevering, maar anime of een aflevering die zich afspeelt in een 16-bit videogame is Community ook vreemd. Daarnaast zijn er afleveringen die gaan over paintballen of het maken van een fort bestaande uit kussens. Je kan het zo gek niet bedenken. Community zit ook boordevol met verwijzingen naar populaire cultuur en ze zijn niet bang om harde kritiek te uiten, ook indien de kritiek zich op de serie Community zelf richt.

Qua humor past Community in het rijtje van Arrested Development en The Good Place. Soms komen bepaalde gebeurtenissen of grappen een paar seizoenen later weer terug. Bij het kijken van Community is dan ook aan te raden om er niet te lang over te doen. In totaal zijn er 110 aflevering van rond de 24 minuten waar je onverwacht snel doorheen bent. Vooral de eerste vier seizoenen vond ik ongelooflijk sterk. De laatste twee seizoenen zijn minder sterk en dat komt onder andere door de afwezigheid van bepaalde personages waardoor de balans een beetje zoek was. Daarnaast waren er veel onduidelijkheden over de toekomst van Community. Het laatste seizoen werd ook niet meer geproduceerd door NBC maar door Yahoo!. Halverwege het laatste seizoen zat alles weer een stuk beter op zijn plek waardoor Community gelukkig op het oude (hoge) vertrouwde niveau kon afsluiten.

Na afloop van Community zijn er vaak geruchten naar boven gekomen dat er nog een film zou uitkomen, of dat er op een andere mogelijke manier een vervolg zou komen. Helaas is dat tot nu toe nog niet gebeurd. De cast van Community heeft momenteel succesvolle carrières, dus een reünie zal waarschijnlijk lastig gaan worden. Ik blijf in ieder geval hopen op een Community film.

#sixseasonsandamovie

Community is naar mijn idee (één van) de sterkste komedieserie(s) van deze generatie. Sterke humor, een goede, diverse cast en bizarre situaties weten de serie tot eenzame hoogte te tillen. Helaas waren de laatste twee seizoenen minder sterk dan de rest, maar Community heeft gelukkig tegen het einde aan weer het oude niveau weten te bereiken.

Op basis van het bovenstaande geef ik Community een welverdiende 9.
Volg Community
Emotional Consequences of Broadcast Television