8
Hessel Hoekstra geeft "Community - Complete serie" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 2 Mei 2020.
5
0

Community - Complete serie

In Nederland zijn alle universiteiten van ongeveer hetzelfde niveau. Natuurlijk kun je niet naar Delft om psychologie te studeren of naar Rotterdam voor bouwkunde. Maar of je je diploma nou in Leiden, Nijmegen of Groningen haalt, het heeft dezelfde waarde. In Amerika is dat anders. Een diploma van Harvard, Yale of Princeton betekent een ticket voor de hoogste loonstrookjes. Niet iedereen heeft echter het geld of de beurzen om hier aanzien en status op te bouwen. Dan kun je nog altijd naar een community college, waar je samen met gepensioneerden, schoolverlaters en diplomafraudeurs leert pottenbakken, gaat filosoferen over Nicolas Cage en ruimtevaartsimulaties uitvoert.

De serie Community volgt het fictieve Greendale Community College in Colorado. Nadat advocaat Jeff Winger (Joel McHale, The Great Indoors) geen geldig diploma blijkt te hebben, gaat hij hierheen om er alsnog eentje te behalen. In een poging zijn knappe studiegenoot Britta (Gillian Jacobs, Love) te versieren, doet hij alsof hij een studiegroepje voor Spaans opzet. Zijn plannetje loopt echter iets anders en er ontstaat een echte studiegroep, die langzaam in een hechte vriendenclub verandert.

Community zit zo vol met verwijzingen dat het niet bij te houden is

Community zit bomvol met verwijzingen naar, parodieën op en hommages aan de bekende popcultuur. Noem een willekeurige film of televisieserie, en Community heeft er wel iets leuks mee gedaan. Soms zijn dat regelrechte parodieën op bekende filmsgenres en hun clichés. Zo verandert een conflict over het eten uit de kantine in een heuse gangsterfilm, en een paintball-wedstrijd mondt uit in een post-apocalyptische oorlog. Maar Community kent nog veel meer subtiele verwijzingen naar fictieve werken (en soms ook naar zichzelf). Zo kon ik zelf smakelijk lachen om de grapjes over Cougarton Abbey en Inspector Spacetime. En daar schuilt de kracht van de serie ook in. De makers weten vaak dingen op de meest onverwachte plekken te verstoppen. Het is zoveel dat het soms niet bij te houden is. En ook als je niet alle referenties per se begrijpt, is dat niet erg, want het verhaal, de acteurs en de grappen zijn nog steeds leuk.

Daarnaast heeft de serie ook een sterke cast die goed op elkaar ingespeeld is en goed raad weet met het materiaal. Vooral filmnerd Abed (Danny Pudi, Powerless) en sporter Troy (Donald Glover, Atlanta) stelen de show en zijn verantwoordelijk voor verreweg de meeste verwijzingen naar popcultuur (Troy and Abed in the Morning!). Verder zijn Alison Brie (Glow), Yvette Nicole Brown (The Odd Couple) en Chevy Chase (Saturday Night Live) erg leuk als respectievelijk overijverige student, alleenstaande huismoeder en gepensioneerde miljonair. Een andere showsteler is Ken Jeong (Dr. Ken) als Mr. Chang, de emotioneel instabiele docent Spaans.

De eerste drie seizoenen zijn beter dan de laatste drie

De eerste drie seizoenen zijn van hoog niveau. Zeker, het duurt een paar afleveringen om erin te komen, maar zodra het een beetje op stoom komt, blijf je kijken. Helaas neemt de kwaliteit in de laatste drie seizoenen wat af. Vooral seizoen vier, het enige seizoen waar bedenker Dan Harmon geen showrunner was, viel tegen. Dit seizoen sloeg de plank regelmatig mis met grappen en vloog soms flink uit de bocht met de verhaallijn. Community zou Community echter niet zijn als daar in het vijfde seizoen geen commentaar op geleverd zou worden. Ook het vertrek van een aantal vaste hoofdrolspelers in de latere seizoenen laat een bepaalde leegte achter die niet altijd even goed opgevuld kan worden.

Community is iets unieks. Met verwijzingen naar popcultuur en onnavolgbare metahumor wordt het studentenleven opeens een stuk leuker. Ondanks dat de kwaliteit van de laatste drie seizoenen wat lager is, zijn ook deze meer dan de moeite waard. Nu is het nog wachten op de film om deze zes mooie seizoenen mee af te sluiten #sixseasonsandamovie.
Volg Community
Emotional Consequences of Broadcast Television
06x13