7
Peter Rotthier geeft "Commando’s - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 december 2020.
3
0

Commando’s - Seizoen 1

Toen ik een aantal weken geleden de eerste afleveringen van de Nederlandse serie Commando's onder de loep nam, was ik absoluut niet in de wolken met wat er op mijn scherm aangeboden werd. Toch waren er geregeld enkele vonkjes die er toch voor zorgden dat we Commando's tot het eind hebben uitgezeten. Eens het verhaal ten einde was, kon er ook een echte slotconclusie gemaakt worden over de serie en die is niet echt positief maar ook niet helemaal negatief.

Je mag dan wel een vrij sterk scenario hebben, je moet dat ook nog over kunnen brengen naar de kijker en daar wringt het schoentje.

Laten we eerst het scenario er eens bijnemen: het verhaal van een Nederlands Black Ops team dat plots door een Nigeriaanse minister opgevorderd wordt om hem te bewaken tijdens zijn bezoek aan Nederland. De voelsprieten van teamleader John gaan onmiddellijk recht staan wanneer het verzoek binnenkomt, want de minister in kwestie, is de man die hij jaren eerder bevrijd heeft uit de handen van Boko Haram. Op het moment van zijn bevrijding bleek de man zich echter in een zeer comprimenterende positie te bevinden.

Al vlug wordt duidelijk dat er in Afrika dingen gebeurd zijn die het daglicht niet mogen zien en die door de legertop onder tafel geveegd zijn. Het verzoek van de minister laat het team dan ook niet koud, want hun ervaringen en belevenissen na de bevrijding van de man, hebben een diepe indruk gemaakt op de heren. Ondertussen is er een journaliste aan het graven naar wat er precies gebeurd is en ook interpol blijkt een onderzoek te hebben ingesteld.

Terwijl in het heden Johns teamleden één voor één uitgeschakeld worden, krijgt de kijker elke aflevering een stukje van de Afrikaanse puzzel te zien. Dit alles lijdt uiteindelijk naar een ontknoping die je helemaal niet ziet aankomen. Vooral de uitkomst van wat er in Afrika uiteindelijk gebeurd is, en waarvoor het onderzoek is ingesteld, is zeer teleurstellend. Niet omdat het op zich hard is, maar vooral omdat het helemaal niet past bij de verwachtingen die je als kijker krijgt na alle beelden die je gezien hebt.

Het scenario op zich is vrij sterk en kan zich best meten met heel wat buitenlandse actieseries. De afloop in het heden past ook helemaal in het verhaal, maar die uit het verleden, vloekt met wat er aan voorafgaat.

Je mag dan wel een vrij sterk scenario hebben, je moet dat ook nog over kunnen brengen naar de kijker en daar wringt het schoentje. Er wordt vrij steriel geacteerd en dat komt niet altijd geloofwaardig over. Sterke momenten worden afgewisseld met ronduit ondermaatse prestaties. Geregeld krijg je het gevoel dat sommige acteurs het moeilijk hebben om hun rol met overtuiging te brengen en lijken ze wel op een podium in het theater te staan. Ik kan best begrijpen dat het niet makkelijk is om je in te leven in de rol van een getormenteerde soldaat, maar als de kijker voelt dat je die rol niet overtuigend kan brengen, zit je met een probleem.

De conclusie is dan ook dat Commando's een serie met een goed verhaal is, maar waar de acteerprestaties niet altijd overtuigend waren.
Volg Commando’s
Happy ending