Celblok H – Eerste aflevering
8.5
Wichita van Rijkom geeft Celblok H – Eerste aflevering een 8.5.

Celblok H – Eerste aflevering

Al een paar weken lang zie ik de reclames voorbij komen op SBS6. Dé nieuwe Nederlandse dramaserie die vanaf maart te zien zal zijn is Celblok H, als je de voice-over moet geloven. Deze serie speelt zich af in een vrouwengevangenis en wordt, hoe toepasselijk, ook daadwerkelijk in een verlaten gevangenis opgenomen. Dit doet de sfeer zeker goed, want al vanaf de eerste minuut voel je de duisternis en koudheid om de karakters heen. Celblok H is een remake van de Australische serie Wentworth en bewerkt om in Nederland plaats te vinden. Ik ken deze serie echter niet dus ging zonder specifieke verwachtingen de eerste aflevering in.

Celblok H draait om Suzanne Kramer (Isa Hoes, All Stars), beter bekend als Suus, die aan het begin van de eerste aflevering in gevangenis de Banckert belandt. Bang, alleen en overdonderd wordt zij in het diepe gegooid en moet zij haar plaats zien te vinden in dit cellencomplex, de plek die voorlopig haar nieuwe thuis zal zijn. Suus is opgepakt voor poging tot moord op haar man, de precieze voorgeschiedenis van dit verhaal krijgen we ook te zien tijdens deze eerste aflevering. In celblok H vindt een machtsstrijd plaats tussen Frederica “Freddy” Hendriks (Eva van de Wijdeven, Dunya & Desie) en Alexandra “Lex” Holt (Inge Ipenburg, GTST) waar Suus al snel middenin belandt. Dorien “Door” Breeveld (Imanuelle Grives) en Elizabeth “Lies” van Gemert (Christine van Stralen, Spoorloos verdwenen), twee medegevangenen proberen Suus te helpen haar draai te vinden tijdens deze moeilijke overgang en ook hier en daar te beschermen tegen het geweld van Lex en Freddy.

Nederlandse series zijn naar mijn mening soms van twijfelachtige kwaliteit. Hoewel er zeker uitschieters bij zitten, zijn er maar weinig series van Nederlandse makelij die mij echt aanspreken. De cast van Celblok H is zeker sterk. Bekende namen van actrices die zich inmiddels al lang hebben bewezen doen vermoeden dat de serie zelf ook van hoog niveau zal zijn. Het feit dat deze castleden meedoen aan deze serie zegt immers veel. Zo is dit voor Inge Ipenburg de eerste grote rol in een TV serie in tien jaar tijd. Recentelijk zei zij over Celblok H “Ja, ik geloof dat dit wel de productie is waar ik het meest trots op ben van televisieseries”. Grote woorden, maar ik snap na het zien van de eerste aflevering wel wat ze hiermee bedoelt. Kwalitatief gezien is Celblok H een van de beste Nederlandse series die ik sinds tijden heb gezien. De manier waarop de verhalen in beeld worden gebracht is ook uniek voor Nederlandse begrippen. Een serie om met recht trots op te zijn!

De gevangenis wordt gerund door Annet Cetin (Daphne Bunskoek, Keyzer en De Boer) die met een ijzeren hand zowel de gedetineerden als werknemers onder de duim heeft. Belangrijke bewakers in het cellencomplex zijn Vera Maas (Eva Poppink), Rob Berends (Dimme Treurniet) en Altan Cetin (Mustafa Duygulu), de man van Annet. Als laatste is daar dan ook nog advocaat Erika Simons (Marieke van Leeuwen). Al deze personages leren we een beetje kennen deze aflevering. Hun achtergrondverhalen worden gaandeweg duidelijk en zullen net zoals het verleden van de gevangenen, in toekomstige afleveringen in beeld worden gebracht.

Celblok H is een duistere serie, die ook zeker een grafische scène hier en daar niet schuwt. De strijd tussen Lex en Freddy gaat er hard aan toe, en laat ook al z’n eerste slachtoffer na aan het einde van de allereerste aflevering. De serie begint gelijk sterk, met de juiste mix aan actie en spanning om de kijker aan de buis gekluisterd te houden. Hoewel ik pas een aflevering heb gezien, vind ik dat de toon hier echt mee wordt gezet. Celblok H zal de komende tien weken te zien zijn, maar van de Australische remake is inmiddels al een tweede seizoen in de maak. Wie weet wat voor een mooie toekomst Celblok H op dat gebied te wachten staat. Ik was in ieder geval positief verrast door deze serie. Het acteerwerk, de sets, verhaallijnen, alles lijkt te kloppen. Je waant je echt in een gevaarlijke gevangenis. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de volgende afleveringen en kan deze serie ook absoluut aanbevelen!

Over de auter, Wichita van Rijkom

Wichita van Rijkom
Wichita, geboren in 1991, is een groot dierenliefhebber, die daarnaast ook erg houdt van schrijven en tv-series kijken. Ze is ondanks haar leeftijd helaas alweer ruim vijftien jaar arbeidsongeschikt en vindt daardoor veel afleiding en plezier in het kijken naar tv programma’s. Een perfecte combinatie als het aankomt op het recenseren voor MijnSerie. In het verleden heeft zij al eens meegeschreven aan een boek over een van haar ziektes en sinds begin 2013 schrijft zij recensies voor deze site. Door het vele reizen in haar jeugd en de internationale contacten die zij haar hele leven lang al heeft is Engels altijd als een tweede taal voor haar geweest. Om die reden schrijft zij af en toe niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels recensies voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Wichita van Rijkom