Helgoned geeft "Bull (2016) - Seizoen 5" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 7 januari 2022.
2
0

Bull (2016) - Seizoen 5

Onderhoudend vijfde seizoen van Bull (2016) met veel persoonlijke juridische zaken.

Het vijfde seizoen van Bull (2016) eindigde halverwege 2021 en half december 2021 is Net 5 in Nederland gestart met het zesde seizoen. Helaas is dr. Bull (zoals de serie in Nederland heet) een beetje weggestopt op de late zaterdagavond. Deze Amerikaanse serie is gebaseerd op de beginjaren van dokter Phil McGraw (The Oprah Winfrey Show) toen hij werkte als adviseur bij rechtszaken. Dokter Jason Bull (Michael Weatherly, NCIS), heeft een exclusief juridisch adviesbureau dat naast advocaten ook specialistische hulp levert bij rechtszaken waarbij de samenstelling en het gedrag van de jury essentieel is voor de uiteindelijke uitspraak. Zijn TAC heeft een groot team specialisten in dienst dat persoonlijkheden van juryleden in kaart brengt, gedrag voorspelt en reacties van jury’s ontleedt en de strategie van het juridisch team daarmee ondersteunt.

Het seizoen start met het adviesbureau van Bull (2016) in zwaar weer. Vanwege het uitstellen van diverse rechtszaken drogen de inkomsten op terwijl zijn kosten doorlopen. Als de juridische zaken dan eindelijk langzaam op gang komen, moeten ze een aantal andere hordes nemen, vanwege de COVID-19 regels is interactie veel moeilijker en zijn de reacties van juryleden door het gebruik van mondkapjes veel moeilijker te lezen. Genoeg uitdagingen voor het team dus, maar ook de zaken waar ze mee te maken krijgen zijn boeiend.

Bull (2016)
© CBS

Het is mooi om te zien dat de juridische problemen dit seizoen ook voor de hoofdpersonages erg persoonlijk zijn. Dan raak je als kijker ook echt betrokken bij de afleveringen. Chunk Palmer (Christopher Jackson, And Just Like That…) is inmiddels beëdigd advocaat en kan al snel volledig aan de bak, zo vertegenwoordigt hij later in het seizoen een kennis van zijn zus. Marissa Morgan (Geneva Carr, Law & Order: Criminal Intent) wordt van haar bed gelicht door de FBI als blijkt dat het restaurant, dat ze met haar ex-echtgenoot heeft, gebruikt is voor het witwassen van grote sommen geld. Bull (2016) probeert in een spannende tweedelige aflevering om een gerechtelijke dwaling uit het begin van zijn carrière recht te zetten, maar loopt daarbij tegen grote hobbels aan.

Bull (2016)
© CBS

Die persoonlijke perikelen zijn mooi voor de serie en zijn beter uitgewerkt dan in sommige voorgaande seizoenen.

Bull (2016) is vader geworden en twijfelt of en hoe hij de moeder, zijn voormalige ex-vrouw en hernieuwde vriendin Izzy (Yara Martinez, Jane the Virgin) weer ten huwelijk kan vragen. Ondertussen is haar broer en de rechterhand van Bull (2016) op kantoor, Benny Colón (Freddy Rodriguez, The Night Shift) in de race voor het hoogste ambt van aanklager bij het Openbaar Ministerie, een proces waarbij hij zich in een politiek mijnenveld begeeft. Die persoonlijke perikelen zijn mooi voor de serie en zijn beter uitgewerkt dan in sommige voorgaande seizoenen.

Ik vond dit al met al een onderhoudend seizoen. Er zit een aantal mindere afleveringen tussen, maar dat wordt grotendeels goed gemaakt door sterkere afleveringen waarbij de serie ook durft af te wijken van haar standaardformule. Die standaardformule bestond voorgaande seizoenen veel meer uit scènes rond de juryselectie en het lezen van het verwachte stemgedrag van de leden van deze jury. In het zesde seizoen gaat er wel wat veranderen. De serie wordt al vanaf de start achtervolgd door schandalen op de set. Zelfs psycholoog dokter Phil McGraw heeft als medebedenker en uitvoerend producent van de serie daar geen verandering in kunnen brengen. In seizoen zes zal er zowel in de hoofdpersonages als in het productieteam een belangrijke verandering plaatsvinden.
Volg Bull (2016)
Goodbye
Goodbye