9
Peter Rotthier geeft "Bones - Complete serie" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 31 Oktober 2018.
2
0

Bones - Complete serie

Aan de vooravond van Halloween in je pen kruipen om de complete reeks van Bones onder handen te nemen, heeft wel iets luguber. Wie de opduikende lijken uit de twaalf seizoenen achter elkaar zou monteren, zou zich te goed kunnen doen aan een heerlijk griezelig Halloween filmfeestje. Het grootste deel van die lijken dook op tijdens de intro van de afleveringen. Wat de schrijvers van deze reeks uit hun brein toverden bij de ontdekkingen van de menselijke kadavers grensde soms aan het ongelooflijke.

Ik schrijf kadavers, want in de bijna 250 afleveringen van Bones werd de kijker zelden geconfronteerd met een lijk dat nog intact was. Meestal waren de menselijke restanten in verre staat van ontbinding of ondergedompeld in een of andere substantie. Eigenlijk heel normaal in deze reeks, waar het hoofdpersonage Temperance Brennan (Emily Deschanel, Rose Red) een forensische antropologe gespecialiseerd in menselijke beenderen is. De serie is trouwens geïnspireerd op de boeken van Kathy Reichs, die weet waarover ze spreekt, daar ze zelf forensisch antropologe is.

Hopelijk is de Temperance Brennan die Kathy creëerde niet autobiografisch. Wanneer we kennis maken met Brennan krijgen we een arrogante dame voorgeschoteld die de perfectie nastreeft zowel van zichzelf als van haar omgeving. Je zal dan ook wel begrijpen dat zo’n betweterig hoofdpersonage dat zichzelf boven iedereen verheven voelt niet direct veel sympathie mag verwachten van haar omgeving en van de kijker. Het is echter precies dat karakter van Temperance dat zorgt voor heel wat vuurwerk in deze serie.

Wie de opduikende lijken uit de twaalf seizoenen achter elkaar zou monteren, zou zich te goed kunnen doen aan een heerlijk griezelig Halloween filmfeestje.

We maken kennis met haar wanneer ze haar werk start in het Jeffersonian instituut, een gerenommeerd Amerikaans onderzoekcentrum. Daar moet ze samenwerken met FBI agent Seeley Booth (David Boreanaz, Angel, Buffy the Vampire Slayer). Booth heeft een karakter dat haaks staat op het strikte karakter van Brennan. Het botst dan ook al snel tussen de twee maar Seeley slaagt er toch in om de antropologe ietwat te ontdooien en menselijker te maken. Zijn inbreng zorgt ook geregeld voor een flinke dosis humor in de serie. Een van zijn eerste belangrijke quotes is de benaming, Bones, die hij Brennan toebedeeld.

Bones
© FOX

Aanvankelijk is de relatie tussen Booth en Bones vooral professioneel. Langzaam maar zeker groeit die relatie uit tot een haat/liefde verhouding tot ze alle twee tot het besef komen dat ze niet zonder elkaar kunnen. Daar komen dus huwelijksklokken en kinderen van, waar het tweetal onvermijdelijk ook geregeld botst. Ondanks het feit dat Bones een misdaadserie is, is humor een belangrijk onderdeel in deze reeks. De slachtoffers waarmee het duo en de andere medewerkers te maken krijgen mogen dan op een lugubere manier aan hun eind gekomen zijn, de onderzoekers die met hen samenwerken weten ook steeds hilariteit op te wekken. Een groot deel van die grappige toestanden wordt veroorzaakt door de ‘king of The lab’ Dr. Jack Hodgins (T.J. Thyne, Walker Texas Ranger). Hij weet met zijn wetenschappelijke experimenten geregeld het hele laboratorium op stelten te zetten. Meestal krijgt hij daarbij de hulp van de diverse assistenten van Bones.

De eerste drie seizoen heeft Bones een vaste assistent maar vanaf het vierde seizoen wisselen een aantal vaste assistenten elkaar elke aflevering af. Toch bewijzen die assistenten hun nut tijdens de reeks. Ook zij krijgen interessante verhaallijnen voorgeschoteld. Een vierde vast personage dat sinds de pilot te zien was, naast de drie eerder genoemde personages, is Angela Montenegro (Michaela Conlin, Here and Now) , een computerwizard die alom gewaardeerd wordt door haar collega’s. Zij slaagt er telkens in om de onbekende lijken een gezicht te geven. Ze is samen met Hodgins en ook hun relatie krijgt geregeld enkele deuken te verwerken.

Bones was elke aflevering weer goed voor drie kwartier ontspannend tv-amusement en daar mogen we de hele cast dankbaar voor zijn.

Vanaf het tweede seizoen werd de vaste cast versterkt met Dr. Camille Saroyan (Tamara Taylor, Altered Carbon) die vanaf dan fungeert als de nieuwe baas van Bones. Saroyan leidt de onderzoeken en haar bevindingen en die van Brennan staan geregeld lijnrecht tegenover elkaar. Toch weten ze elkaar te respecteren en naar gelang de seizoenen vorderen ontstaat er een hechte band tussen de twee. Deze vijf personages blijven de dienst uitmaken tot de allerlaatste afleveringen. Een unicum bijna, hoeveel langlopende series kunnen er prat opgaan dat hun hoofdpersonages twaalf seizoenen lang meegaan? Komt daarbij nog dat het einde van de serie tijdig aangekondigd werd zodat de acteurs en de makers een mooi einde konden breien aan deze serie.

De makers trokken in die twaalf seizoenen ook een heel blik nevenpersonages open. Sommige mochten enkele seizoen opdraven, anderen kregen we dan af en toe eens te zien. Vooral de nevenpersonages die het langer dan één seizoen uitzongen drukten mee hun stempel op het succes van de reeks. Bones was elke aflevering weer goed voor drie kwartier ontspannend tv-amusement en daar mogen we de hele cast dankbaar voor zijn.

Bones
© FOX
Volg Bones