7.5
Ron Schoonwater geeft "Barkskins - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 Oktober 2020.
3
0

Barkskins - Seizoen 1

De acht delen tellende National Geographic serie Barkskins is nu ook te zien op KPN (gratis series in het basispakket). Deze televisieserie is losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van Annie Proulx (Brokeback Mountain). Waar Proulxs roman meerdere eeuwen beslaat, beperkt de serie zich tot de late zeventiende eeuw. Het heeft dezelfde kenmerken als televisieseries Frontier (te zien op Netflix) en Jamestown (te zien op Amazon). Frontier speelt zich af in dezelfde tijd terwijl Jamestown zich begin zeventiende eeuw afspeelt. Het grote verschil is dat Barkskins beter is dan Frontier en duisterder dan Jamestown.

Barkskins
© National Geographic

Barkskins speelt zich af in en rond Wobik, een kleine nederzetting in wat nu de Canadese provincie Quebec is. Het heette toen nog Nieuw-Frankrijk. De handelsstrijd tussen de Fransen en de Britten, vertegenwoordigt door de Hudsons Bay, tiert welig. De onderlinge verhoudingen staan op scherp en door list en bedrog proberen de Engelsen de macht van de Fransen te breken. De native Americans worden daarbij gebruikt als middel. De serie start met een overval op een nederzetting, die compleet wordt afgebrand. Hoewel men oorspronkelijk denkt dat er geen overlevenden zijn, blijken er toch twee mensen de slachtpartij te hebben overleefd. Aangezien deze twee overlevenden zeer waarschijnlijk meer weten over de echte achtergrond van de overval willen bepaalde mensen hen de mond snoeren.

Het is het startpunt van een intrigerend seizoen.

Het is het startpunt van een intrigerend seizoen. Om het verhaal te vertellen volgen we verschillende hoofdpersonages. Meest opvallende is de excentrieke monsieur Claude Trepagny (een prima rol van Davis Thewlis, Fargo). Hij heeft een visie en wil Nieuw-Frankrijk verrijken met een nog belangrijkere nederzetting dan Wobik. Zijn grenzeloze ambitie heeft er zelfs voor gezorgd dat er een opmerkelijk stulpje middenin het bos staat. Er hangt enige geheimzinnigheid om hem heen. Als hij eindelijk een Franse vrouw mag kiezen, is er niet alleen blijdschap in zijn omgeving, maar ook afgunst en haat.

Barkskins geeft daarnaast een aardig beeld van de hardheid uit die tijd. Arme mannen uit Frankrijk worden gezien als goedkope slaven. Twee van hen spelen een hoofdrol. Daarnaast zijn vrouwen niet veel meer dan handelswaar om te trouwen en kinderen te krijgen. Eenmaal van het schip krijgen ze nog wel een keuze, maar daarna is het lieve leventje meestal voorbij. Barkskins heeft daar veel aandacht voor. Ook hier worden verschillende vrouwen gevolgd die vanuit een ander perspectief dit ondergaan. Voor de een is het een noodzakelijk kwaad, voor de ander een kans op geld en macht.

Barkskins
© National Geographic

De rode draad is echter de consequentie van de slachtpartij. De Britten zijn op zoek naar een verdwenen collega en zijn, samen met de native Americans, bezig om Wobik aan te vallen. De Fransen zijn zich deels bewust van het gevaar, maar hebben oorspronkelijk alle schuld aan de native Americans gegeven. De Franse manier van wraak roept om nog meer geweld. Dat kruitvat met een explosief vervolg hangt constant boven Barkskins. Het intrigerende aan dit seizoen is dat het verhaal sommige hoofdpersonages die eerst vriendelijk lijken (verder) corrumpeert en andere karakters juist sterker en gevaarlijker maakt dan gedacht.

Barkskins heeft een prima cast. De verschillende personages hebben allemaal wat te vertellen. Verder is de achtergrond en setting van deze televisieserie mooi vormgegeven. De bossen en de nagebouwde nederzetting Wobik geven een natuurgetrouw beeld van de tijd waarin Barkskins zich afspeelt. Nu is het alleen nog wachten op het volgende seizoen, die schijnt er aan te komen. Gezien het einde van dit seizoen is dat vervolg erg gewenst.
Volg Barkskins
The Black Sun
The Black Sun