7
Helgoned geeft "The Fall Guy - Complete Serie" een 7.
Geschreven door Helgoned op 18 Mei 2013.
0
0

The Fall Guy - Complete Serie

The Fall Guy ging in september 1981 in Amerika in première. De Nederlandse kijkers konden helaas maar kort genieten van de serie, de TROS heeft alleen de pilotaflevering en de eerste twaalf afleveringen van het eerste seizoen uitgezonden. Dat was vanaf april 1986, een maand voordat in Amerika de allerlaatste aflevering (van in totaal 113) werd uitgezonden.

De serie gaat over de stuntman Colt Seavers, die naast zijn ‘gewone’ baan, opdrachten als premiejager annex privé detective uitvoert. De rol van Colt Seavers wordt gespeeld door Lee Majors. De serie betekende zijn vijfde Amerikaanse hitserie op rij na de westernseries The Big Valley en The Virginian, de juridische serie Owen Marshall, Counselor at Law en de science fictionserie The Six Million Dollar man (De Man van Zes Miljoen).

In zijn werk als stuntman en als detective krijgt hij hulp van zijn neef Howie Munson (Douglas Barr) en de aantrekkelijke stuntvrouw Jody Banks (Heather Thomas). In het eerste seizoen krijgt Colt Seavers opdrachten van Samantha “Big”Jack (gespeeld door Jo Ann Pflug) en in latere seizoenen van Terri Michaels (gespeeld door Markie Post). Beide dames betalen borgtocht voor verdachten, waardoor deze verdachten tijdelijk op vrije voeten komen. Als de verdachten besluiten om te vluchten, schakelen de borgbetalers Colt in om de verdachten op te sporen en terug te brengen.

The Fall Guy is een bijzonder prettige en lichtvoetige serie uit de koker van Glen A. Larson. Deze Amerikaanse producent en schrijver is bekend van series als Magnum P.I., Knight Rider, Battlestar Galactica en Alias Smith and Jones. Er zit veel humor en actie in de serie The Fall Guy, en er zijn geregeld gastrollen en cameo’s van bekende acteurs en actrices zoals Farrah Fawcett, Richard Burton, Robert Wagner, Tom Selleck, James Coburn, Tony Curtis en Stewart Granger. Ook zijn er afleveringen waarin bepaalde thema’s centraal staan zoals een aflevering (“Always Say Always”), waarin Bond-actrices Britt Ekland en Lana Wood optreden of een speciale aflevering rond Roy Rogers en andere westernsterren.

De humor van de serie bestaat onder andere uit het feit dat stuntman Colt Seavers geen standaardheld is, en dus niet altijd de slimste is, of alle gevechten wint. Hij neemt zichzelf niet altijd serieus, gebruikt vreemde vermommingen en krijgt geregeld klappen. Ook zijn niet altijd handige neef Howie zorgt voor een komische noot.

De stunts van de serie zijn goed gedaan. Soms zijn deze stunts uit bekende films, maar de meeste zijn speciaal voor de serie gemaakt. Leuk is dat de stunts die Colt Seavers uit moet halen om vluchtende verdachten te grijpen vaak veel uitdagender zijn dan de stunts die hij voor zijn werk moet uitvoeren. Lee Majors speelt overtuigend de hoofdrol van Colt Seavers en zingt zelf ook het beginthema van de serie getiteld “The Unknown Stuntman”.

De serie draaide vijf seizoenen in Amerika en was ook in andere landen bijzonder populair. Het eerste seizoen is op DVD verschenen in Amerika, maar verkocht daar niet goed genoeg. De verkoopcijfers van het eerste seizoen waren wel goed in Duitsland en Engeland, waar inmiddels ook het complete tweede seizoen op DVD is verschenen.
Volg The Fall Guy
The Bigger They Are
The Bigger They Are