The Cuphead Show! - Seizoen 1
6
Thomas ten Veldhuijs geeft The Cuphead Show! - Seizoen 1 een 6.

The Cuphead Show! - Seizoen 1

Een moderne animatieserie in een oud jasje. The Cuphead Show! is origineel vormgeving, maar heeft ongeïnspireerde verhalen.
The Cuphead Show! begint met een pakkend introductienummer en je bent meteen onder de indruk van de animatiestijl. Of in mijn geval was er een gevoel van nostalgie. De animatiestijl lijkt namelijk erg op die van de oude Disney-filmpjes over Donald Duck en Mickey Mouse. Daarnaast moest ik ook gelijk aan Tom & Jerry denken.

The Cuphead Show!

The Cuphead Show! gaat over de avonturen van Cuphead en zijn broer Mugman. Ze wonen bij Elder Kettle in huis die soms ook onderdeel wordt van de (verkeerd aflopende) avonturen van de twee broertjes. De serie is gebaseerd op de populaire en zeer goed ontvangen videogame Cuphead. Beiden hebben ook dezelfde ouderwetse animatiestijl. Daarnaast leent de serie ook een aantal plotelementen van de videogame.

Het eerste seizoen bestaat uit twaalf afleveringen van losstaande verhalen die soms enige overlap hebben. Zo komt bijvoorbeeld de duivel in meerdere afleveringen voor waarin hij de ziel van het hoofdpersonage Cuphead wil stelen. Maar alle afleveringen kunnen prima afzonderlijk van elkaar worden bekeken. Een groot deel van de afleveringen bestaat uit de voor- en aftiteling. Als die van de looptijd wordt afgetrokken blijft er een gemiddelde duur van tien minuten per aflevering over.

Die voor- en aftiteling is overigens één van de sterkere punten van de serie naar mijn idee. Die zijn namelijk ook in de oude stijl die de animatieseries vroeger ook hadden. Vooral de wat oudere kijkers zullen dat waarderen door de nostalgie die dat oproept. Voor de jongere kijkers zal dit gevoel er waarschijnlijk minder zijn en zal het misschien als modern worden ervaren. Die authentieke ouderwetse vormgeving is goed uitgewerkt. Er zijn zelfs van die vlekken in beeld gebracht alsof het op oude filmrol is gemaakt.

Die voor- en aftiteling is overigens een van de sterkere punten van de serie

Het verhaal van de serie vond ik niet zo bijzonder. Het waren vrij standaard verhaallijnen en ze kwamen meestal wat kinderlijk over. Niet zo gek aangezien de serie ook groot staat aangegeven in de kids sectie van Netflix. Gezien de populariteit van de videogame Cuphead, onder zowel jongeren als ouderen, had ik verwacht dat de insteek iets meer volwassen zou zijn. Daardoor kon het mij ook niet helemaal pakken. Meestal als ik aan een serie begin, wil ik die ook afkijken, ook de opvolgende seizoenen. Dit keer zal dat niet het geval zijn, ondanks dat de serie eindigt met een open einde en een tweede seizoen al is aangekondigd.

De animatiestijl van The Cuphead Show! is indrukwekkend en is er veel aandacht besteed aan de authentieke ouderwetse vormgeving. De verhaallijnen vond ik echter niet echt interessant en voelden erg kinderlijk aan. Ik voel mij dan ook niet getrokken om het tweede seizoen te gaan kijken.

Op basis van het voorgaande geef ik het eerste seizoen van The Cuphead Show! een welverdiende 6.

Over de auter, Thomas ten Veldhuijs

Thomas ten Veldhuijs
Thomas ten Veldhuijs is al sinds zijn jeugd erg geïnteresseerd in films, televisie(series) en nieuwe media. Als gevolg van deze interesse heeft hij ook aan de Universiteit Utrecht de bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschappen afgerond. Deze interesse heeft hij vervolgens weten te combineren met een rechtenstudie in de vorm van een master die een grote focus heeft op verschillende vormen van media. Doordat de afgelopen jaren (televisie)series in kwaliteit er erg op vooruit zijn gegaan en steeds filmischer zijn geworden, zijn series tegenwoordig de favoriete vorm van entertainment voor Thomas. De passie die Thomas heeft voor media wil hij graag met anderen delen. Hij wil graag mensen enthousiasmeren om bepaalde series te gaan volgen, maar hij kijkt er ook zeker met een kritische blik naar. Hij heeft een zeer brede interesse en zal zich derhalve niet beperken tot bepaalde genres.
Bekijk profiel van Thomas ten Veldhuijs