8
Ron Schoonwater geeft "El Chapo - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 29 augustus 2018.
3
0

El Chapo - Seizoen 3

Het derde seizoen van El Chapo is het beste. Zo, het hoge woord is eruit. Enig minpunt is de relatief lange scène waarin, zonder vooraankondiging, de fantasie van El Chapo het overneemt. Dat blijkt over zijn zelfbedachte film over El Chapo te gaan. Verder is dit derde seizoen een genot om te volgen. De oorspronkelijke hoofdrolspelers Joaquín Guzmán Loera (Marco de la O, Tanto Amor) en politicus Don Sol (Humberto Busto, Los Héroes Del Norte) staan weer, net als in het eerste seizoen, in de schijnwerpers. De andere personages zijn wel nadrukkelijk aanwezig, maar hebben geen storende werking op het verhaal. Dat laatste was toch de grootste kritiek op het ietwat chaotische tweede seizoen van de serie.

El Chapo
© Univision

In seizoen 3 gaat het Joaquin (El Chapo) voor de wind. Zijn band met Don Sol heeft ervoor gezorgd dat hij zijn drugsimperium heeft kunnen uitbouwen. Zelfs tot ver over de landsgrenzen van Mexico. Zijn vrouw heeft twee schatten van dochters en Joaquin heeft alles in de hand. Zo lijkt het. Het grootste probleem is dat Joaquin steeds meer wil. Dit tot frustratie van, onder andere, de Amerikanen. De Amerikaanse DEA heeft het idee dat El Chapo gesteund wordt door de Mexicaanse regering, maar weet niet door wie. Door hoogmoed en ijdelheid begaat El Chapo echter een aantal cruciale fouten. Op dat moment kan zelfs

Het derde seizoen heeft een perfecte mix tussen intriges en geweld.

de gewiekste Don Sol hem niet meer steunen. Het is het begin van een kat en muisspel dat, zo bleek laatst nogmaals in het nieuws, uiteindelijk zal leiden tot de ondergang van het imperium van El Chapo. Zijn zorgvuldig opgebouwde organisatie is namelijk door onderlinge strijd en het ontstane machtsvacuüm voorbij gestreefd door de constant op de loer liggende concurrentie.

Aan de andere kant speelt Don Sol zijn ingenieuze, maar vuile, spel om de macht in handen te krijgen. Zijn samenwerking met El Chapo levert hem winst op door onbeduidende misdadigers op te pakken. Voor de microfoon is de inmiddels tot minister van binnenlandse zaken benoemde Don Sol een uitgesproken voorvechter tegen de drugscriminaliteit. Achter de schermen beheerst hij die drugswereld door El Chapo als kompaan te gebruiken. Het brengt Don Sol zelfs zover om El Chapo uit de gevangenis te laten ontsnappen. Niet om El Chapo te helpen, maar om zijn eigen macht te verstevigen en de president te laten vallen. Zijn machtsspel speelt hij samen met de vorige president. Die laatste dwingt Don Sol om te trouwen met de net zo geslepen Berta Avila (Marcela Mar, Besieged). Dit om Don Sol te beschermen, maar ook om grip te houden op de ambtities van Don Sol. Homoseksualiteit in de top van Mexico wordt immers niet getolereerd. De liefde zal Don Sol uiteindelijk toch steeds verder in de problemen brengen en zal leiden tot een extreme daad die alleen een machtswellusteling maakt.

El Chapo
© Univision

Het derde seizoen heeft een perfecte mix tussen intriges en geweld. De strijd binnen de organisatie van El Chapo, de strijd met concurrenten en de machtsstrijd in een politiek vol corruptie worden goed in beeld gebracht. Soms wordt een verhaallijn niet helemaal afgemaakt of worden personages (te) snel vergeten. In dit derde seizoen is dit echter niet storend, want het verhaal draait met name om de twee hoofdrolspelers.
Volg El Chapo
Episode 13
Episode 13