7
Helgoned geeft "Downton Abbey - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Helgoned op 1 november 2013.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 3

Het is 1920 en Engeland herstelt nog steeds van de Eerste Wereldoorlog. De familie Crawley leeft op het immense landgoed Downton Abbey in Yorkshire met hun grote staf aan bedienden. Aan het hoofd van de familie staat Robert Crawley (Hugh Bonneville), hij is getrouwd met Cora (Elizabeth McGovern, bekend van films als The Wings of the Dove en Kick-Ass). De moeder van Robert, Violet Crawley, leeft ook op het landgoed en wordt gespeeld door Maggie Smith (van de Harry Potterfilms). Robert en Cora hebben drie dochters Edith, Sybil en Mary.

Dit seizoen start met de voorbereidingen van het huwelijk tussen Lady Mary en Matthew. De komst van Martha Levinson, de moeder van Cora, uit Amerika zorgt voor veel commotie op het landgoed, vooral bij de adellijke en snobistische Violet. Robert Crawley krijgt slecht nieuws, hij zit in de financiële problemen, met mogelijk grote gevolgen voor de toekomst van het landgoed.

Downton Abbey wordt vanaf 2010 uitgezonden door het Britse commerciële televisiestation ITV, de grote concurrent van de BBC. De serie won veel prijzen en is in veel landen enorm populair. De serie is inmiddels verkocht aan meer dan honderd landen. Het eerste seizoen speelde zich af rond het zinken van de Titanic in 1912. Het tweede seizoen had de Eerste Wereldoorlog als centraal thema. Dit derde seizoen kent acht afleveringen en de speciale anderhalf uur durende kerstaflevering getiteld ‘A Journey to the Highlands’ (de andere afleveringen hebben geen titel) waarin de Crawleys een trip naar Duneagle Castle in Schotland maken.

De serie is deels gefilmd in de Ealing Studios en deels rond het Highclere Castle. In het begin van de twintigste eeuw, ten tijde van koning Edward, waren de verschillen tussen arm en rijk in Engeland bijzonder groot. Een adellijke familie had vaak veel personeel in dienst. Door aparte gangen en trappen was dat personeel afgescheiden van de familie zelf. Die scheiding werd voor het eerst mooi op televisie getoond in de serie Upstairs Downstairs in de jaren zeventig. Ik moet zeggen dat Downton Abbey qua verhaalstructuur daar veel op lijkt. Ook in die serie krijgt de familie te maken met de ramp van de Titanic, de Eerste Wereldoorlog, de beurscrisis en het trouwen van familieleden onder hun stand. De BBC maakte in 2010 vrijwel gelijktijdig een remake van Upstairs Downstairs, maar Downton Abbey won met een straatlengte voorsprong de concurrentiestrijd.

De verhalen vond ik dan wel niet echt verrassend, de aankleding van de serie is prachtig. De makers hebben specialistische adviezen ingewonnen om de beelden zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de historische werkelijkheid. De afleveringen zijn goed geschreven, met veel aandacht voor de verschillende personages. De spanning bestaat uit adellijke intriges, familieproblemen, haat en nijd onder het personeel, maar gelukkig is er ook ruimte voor humor. In dit derde seizoen komt die humor onder andere van gastactrice Shirley MacLaine die de moeder van Cora speelt.

De Nederlandse DVD box kent aardig wat bonusmateriaal. Een groot aantal korte documentaires, zoals over het bouwen van de sets, het filmen van de trouwerij, achter de schermen bij het filmen van de cricketwedstrijd en Downton Abbey in 1920. Er is een introductie op deze derde serie door de scriptschrijver Julian Fellowes en een interview met Shirley MacLaine.

Begin november 2013 komt het vierde seizoen op de Nederlandse televisie, dat speelt zich af in 1922. Deze afleveringen zijn vanaf september al te zien op de Britse televisie. Ook dat vierde seizoen zal afsluiten met een kerstspecial. Voor liefhebbers van Britse kostuumdrama’s is Downton Abbey in ieder geval het beste dat er momenteel op televisie is.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8