Bad Blood (2017) - Seizoen 2
7
Ron Schoonwater geeft Bad Blood (2017) - Seizoen 2 een 7.

Bad Blood (2017) - Seizoen 2

Als tussendoortje en voor de diehard fans van maffiaseries is dit een aanrader

De serie dweept ook in het tweede seizoen met de ondertitel 'gebaseerd op een waargebeurd verhaal'. In het eerste seizoen, rondom het leven en de dood van Montreal maffiabaas Vito Rizzuto, is dat duidelijk aanwezig. In dit tweede seizoen draait het echter om Declan Gardiner (Kim Coates, Sons Of Anarchy). Dit was de rechterhand van Vito in het eerste seizoen en is in seizoen twee uitgegroeid tot alleenheerser. Feit is echter dat Declan een verzonnen personage is. Declan staat als personage symbool voor de vele tweede mannen in het maffia imperium. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal moet schijnbaar heel ruim geïnterpreteerd worden.

Bad Blood is een degelijk maffia- en misdaad-epos. Geen hoogvlieger, maar het zorgt wel voor een aantal uren ontspanning. Ten opzichte van andere, vooral Europese en Zuid Amerikaanse maffiaseries, legt deze serie het af op bruut geweld, de verhaallijnen en het gevoel van realiteit. Waar de andere series nog een gevoel geven dat het waarheidsgetrouw is komt Bad Blood niet verder dan een leuk verzonnen verhaal. De contradictie ten opzichte van de eigen ondertitel kan niet groter zijn.

In het tweede seizoen is Declan de heerser geworden van de maffia in Montreal. Zijn solistische optreden, maar vooral zijn uitgebreide netwerk, zorgen ervoor dat hij de drugshandel strak in handen heeft. Dat kan natuurlijk niet lang goed gaan. Iedere bende waar Declan mee samenwerkt heeft een reden om zelf de macht in handen te krijgen. Als er een gevaarlijke tweeling uit Italië in Canada arriveert om de macht uit te breiden van de Italiaanse maffia zijn de poppen aan het dansen.

Bad Blood heeft wel wat weg van Sons Of Anarchy

Anna Hopkins (The Expanse) en Johny Falcone (Sophie) weten hun rol als tweeling redelijk scherp, intrigerend en mysterieus (vooral in hun onderlinge relatie) neer te zetten. Helaas gaat het verhaal en hun karakter regelmatig zo erg over de top dat hun oorspronkelijke sterke spel teniet wordt gedaan. Dat euvel speelt de serie vaker parten. Zo is Declan als eenling bijna onschendbaar. Vreemd is dat hij alleen over straat gaat, zonder escorte. Iemand in zijn positie heeft normaal meer bescherming. Het gemak waarmee hij zijn enige zwakheid, zijn neef, bloot stelt aan gevaar is ook tekenend voor de zwakte van deze serie. Net als de scène waarin iemand die geëxecuteerd wordt alleen in zijn rug wordt geschoten en niet in zijn hoofd, zoals bij de maffia gebruikelijk.

Bad Blood heeft wel wat weg van Sons Of Anarchy, de serie waarin Kim Coates eerder speelde. Dat komt niet alleen omdat er onder andere een motorbende centraal staat. Het verhaal loopt namelijk, net als in SOA, van het ene complot naar het andere. De uitkomst is vaak voorspelbaar. De serie weet soms te verrassen als het gaat om verlies en lijden. Het levert een leuke serie op. Geen hele goede, maar wel een serie die weet te vermaken. Het volgen is dan ook geen straf. Als tussendoortje en voor de diehard fans van maffiaseries is dit een aanrader. De kritische kijker die het diepgaander en realistischer wil kan beter naar andere series kijken.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater