6
Mandy Gelling-Potharst geeft "Z Nation - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 15 september 2014.
0
0

Z Nation - Eerste aflevering

Als groot The Walking Dead fan begon ik enorm bevooroordeeld aan de eerste aflevering van de allernieuwste zombie serie Z Nation. Heel misschien ben ik dus als fan van die andere zombie apocalyps serie niet de juiste persoon om een dergelijke nieuwe serie te beoordelen. Na het zien van de eerste aflevering weet ik nog niet zeker of Z Nation wat gaat worden ja of nee. Het verhaal wordt net zo snel verteld als deze zombies zijn. Sommige castleden hebben slechts een gezicht en moeten zich nog bewijzen, als ze niet in aflevering twee onmiddellijk worden vermoord.

Z Nation is niet bang om controversieel te zijn. De persoon van wie ik dacht dat hij de hoofdrol zou gaan spelen gaat dood. Ook een baby ontsnapt niet aan het zombievirus al moest ik wel met een glimlach om de lippen aan de film Child’s Play denken. De inspiratie van sommige scènes zijn duidelijk bij The Walking Dead weggehaald, maar beter goed gepikt dan slecht zelf bedacht denk ik dan maar. Om sympathie te kunnen krijgen voor de overlevenden zullen we ze meer moeten zien en zal er ook dieper op hun achtergrond ingegaan moeten worden.

Z Nation lijkt te gaan draaien om één overlevende van nota bene acht zombie beten, die trouwens behoorlijk slecht geschminkt zijn. Murphy (Keith Allan, What I Like About You) moet naar Californië worden gebracht. Onze overlevenden worden door Citizen Z (DJ Qualls, Legit) zelfs gemaand om hem daarheen te brengen, hij schijnt het geneesmiddel of vaccin in zijn bloed te hebben. De rest van de overlevenden zeiden me weinig, behalve dan als ze een levende dode neerschieten ze het ‘Mercy’ noemen (ik noem het overleven maar dit terzijde). Zombies worden Z genoemd, en meer weten we eigenlijk nog niet.

Z Nation moet duidelijk nog zijn weg vinden. De acteurs zijn wat onwennig en na drie jaar zombie apocalyps zijn ze duidelijk nog niet gehard in de strijd. Het is mij als kijker nog niet duidelijk wie er straks gevolgd gaat worden behalve Murphy dan. Ik heb het idee dat Z Nation expres de overlevenden oppervlakkig hebben gehouden omdat het nog duidelijk moet worden wie er de komende afleveringen zal overleven en wie niet. Mij is wel duidelijk dat deze zombies niet te vergelijken zijn met die uit The Walking Dead. Z Nation zombies zijn snel en slim, je leest het goed slim. Of ik Z Nation blijf volgen weet ik nog niet, ik heb het niet zo op slimme zombies.

6 punten omdat wat diepgang soms geen kwaad kan.
Volg Z Nation
The End of Everything