7
anonymous geeft "Younger - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 24 juli 2015.
0
0

Younger - Eerste aflevering

Nadat ik mijn studie had afgerond, had ik even andere prioriteiten. Toen ik die ook had afgerond, begon het zoeken naar een ‘echte’ baan. Dat bleek nog niet mee te vallen, met zo’n gat in je cv, terwijl er ieder jaar opnieuw enthousiaste studenten de universiteit uit kwamen rollen. Onder het genot van een fles wijn, waarvoor ik mijn id-kaart had moeten tonen bij de supermarkt, deed ik mijn beklag bij mijn vrienden. ‘Weet je wat?’ zei ik, ‘ik zou eigenlijk gewoon op mijn cv moeten zetten dat ik 22 ben in plaats van 28, daar kan ik best voor door!’ Mijn vrienden vonden het een belachelijk plan. Dus heb ik het ook nooit gedaan. Wat ik ook niet heb gedaan, is mijn geweldige plan in de vorm van een script aan een grote televisiezender proberen te slijten. Maar goed, de serie Younger was toen waarschijnlijk allang in pre-productie. En de eerste twee afleveringen zijn deze week uitgezonden.

Het probleem is nog iets groter voor de veertigjarige Liza (Sutton Foster) in Younger; na haar opleiding is ze thuisblijfmoeder geworden. Nu haar huwelijk op de klippen is gelopen, haar dochter naar India is vertrokken en het financieel allemaal behoorlijk tegenzit, zal ze weer aan de slag moeten. Enige probleem: iedereen vindt haar veel te oud voor de baantjes waar ze voor solliciteert . En dus liegt ze dat ze 26 is. En hop, ze is aangenomen.

Het idee van de serie is simpel, maar toch origineel. Bovendien zorgt het leeftijdsaspect voor een grote groep potentiële kijkers, van twintigers tot veertigplussers. En gelukkig is Sutton Foster een heel sympathieke actrice die de rol van Liza heel natuurlijk speelt, zelfs al is het materiaal waarmee ze moet werken niet altijd even flatteus voor een vrouw van haar leeftijd.
Want hier zit voor mij het probleem van de eerste twee afleveringen: de twintigers zijn aandachtsgeile en oppervlakkige millennials waar we op tv al mee doodgegooid worden, en de veertigers zijn technofobische holbewoners. Zelfs al is Liza er op professioneel gebied even uit geweest, het hele internet kan toch zeker niet aan haar voorbij zijn getrokken? Haar klunzigheid met het medium (dat al twintig jaar best gangbaar is), is niet echt geloofwaardig voor iemand van veertig. Laat staan voor iemand van veertig met een dochter van achttien. Haar slechte kennis van culturele referenties die haar nieuwe leeftijdgenoten maken zijn ook niet altijd geloofwaardig, maar werken dan wel weer in haar voordeel. Wanneer ze zich oprecht hardop afvraagt wie Lena Dunham is, komt het over als het soort onverschillige sarcasme dat veel van de twintigers bezigen. En dat is op zich best wel grappig.

De grote aantrekkingskracht van deze serie is absoluut Sutton Foster, ik kan me weinig andere actrices indenken die deze rol geloofwaardig zouden kunnen spelen. Wellicht ook omdat Foster in het echte leven ook vaak jonger geschat wordt, en dat haar moeite oplevert met het vinden van geschikte rollen. En voor de twintigers zoals ik die kijken, is de wederopstanding van Hilary Duff (Lizzie McGuire!) natuurlijk als een warm weerzien met een oude vriend.

Deze serie, uit de stal van Sex and the City-bedenker Darren Star, is zeker vermakelijk. Helaas is het begin nog een beetje oppervlakkig, iets wat we natuurlijk wel gewend zijn van Star. Het blijkt nog altijd niet mee te vallen om een serie geheel rondom hardwerkende vrouwen te maken, maar zodra je dat hebt geaccepteerd, is Younger prima kijkplezier. De eerste twee afleveringen vliegen dus hier en daar een beetje uit de bocht, maar de sterke cast lukt het toch om interesse te wekken. Want hoelang zal Liza haar dubbelleven vol kunnen houden, zeker nu ze begint te vallen voor de charmante twintiger Josh (Nick Tortorella)?
Volg Younger
Older
Older