Helgoned geeft "Young Wallander - Seizoen 2" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 24 Maart 2022.
3
0

Young Wallander - Seizoen 2

Tweede seizoen van Young Wallander is een degelijke politieserie, maar heeft weinig met het origineel te maken.

Het tweede seizoen van de Netflix-serie Young Wallander ging in februari 2022 van start. De ondertitel van dit tweede seizoen is Killer’s Shadow. De serie gaat over de jonge jaren van de Zweedse politieagent Kurt Wallander (Adam Pålsson, Moscow Noir) bij het korps van de grote stad Malmö. Na de dramatische gebeurtenissen uit het eerste seizoen, keert hij terug bij het politiekorps om daar samen met collega Frida Rask (Leanne Best, Cold Feet) een dodelijke aanrijding te onderzoeken.

Die dodelijke aanrijding blijkt te maken te hebben met een zaak van jaren geleden van Frida Rask, een destijds spraakmakende moord op een leraar door een aantal leerlingen. Ondertussen hebben Wallander en Rask te maken met een nieuwe chef, Samuel Osei (Tomiwa Edun, Bates Motel), die wil dat het politiekorps alles volledig volgens protocol gaat uitvoeren. Deze nieuwe chef zorgt er ook voor dat Wallanders oude partner Reza Al-Rahman (Yasen Atour, The Witcher) promotie krijgt. Maar de vraag is of hij volledig is hersteld van zijn psychische wonden van hun vorige zaak.

Young Wallander

De serie is donker en realistisch en hoewel het gaat om de jonge jaren van de getormenteerde detective Wallander, gecreëerd door Henning Mankell, speelt de serie in het hedendaagse Zweden. Het beeld dat geschetst wordt van Zweden is heel wat anders dan de mooie welvaartsstaat waar dat land vaak om wordt geroemd. Thema’s als immigratie, extremisme, armoede, drugshandel en misbruik worden in de serie aangesneden. De serie is echter niet opgenomen in Zweden, maar in Litouwen en behalve in de zesde en laatste aflevering schijnt de zon nooit en is het altijd bewolkt en vaak regenachtig.

Young Wallander steekt zeker niet met kop en schouders uit boven de gemiddelde detectiveserie.

Het acteerwerk is goed. Naast hoofdrolspeler Adam Pålsson is ook Yasen Atour overtuigend als politieagent die worstelt met de nodige trauma’s. Voor liefhebbers van de originele Zweedse serie, of de remake van de BBC van Kenneth Branagh, is de serie echter misschien teleurstellend. Alleen in het eerste seizoen wordt de latere liefde van Kurt Wallander voor klassieke muziek aangekondigd, de verwijzingen of draadjes naar de Zweedse of Britse voorgangers zijn bijna helemaal afwezig. Daarmee is de serie een spannende, donkere en gedegen gemaakte detectiveserie. Maar daar zijn er meerdere van en Young Wallander steekt zeker niet met kop en schouders uit boven de gemiddelde detectiveserie.
Volg Young Wallander
Episode 6
Episode 6