9
Pascal Jans geeft "Warrior (2019) - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Pascal Jans op 16 augustus 2022.
4
0

Warrior (2019) - Seizoen 1

Cinemax heeft een scala aan actieseries en presteren altijd behoorlijk goed op dit gebied. Deze keer zijn ze aan de slag gegaan met verhalen van Bruce Lee en dat resulteert in een fijne actieserie Warrior (2019).

De serie speelt zich af tegen de achtergrond van San Francisco's Chinatown in de nasleep van de burgeroorlog. Warrior (2019) vertelt het verhaal van een jong martial arts wonderkind Ah Sahm (Andrew Koji, The Innocents), net aangekomen uit China, die zichzelf gevangen ziet in de bloedige Chinatown Tong-oorlogen. De serie is gebaseerd op het concept van martial arts legende Bruce Lee.

Ah Sahm emigreert naar San Francisco om op zoek te gaan naar zijn zus. Vanaf het begin van de serie laat hij meteen zien uit welk hout hij gesneden is. Hij draagt een net pak en spreekt zowaar Engels wat vrij uitzonderlijk is in die tijd. Nog maar net aan wal krijgt hij het gelijk aan de stok met een aantal bewakers die hij vakkundig van een pak slaag voorziet. Eén ding is zeker, met de actie zit het wel goed.

Eén ding is zeker, met de actie zit het wel goed

Door zijn opvallende aankomst wordt hij al snel geworven door één van de machtigste tongs die in Amerika neergestreken is. Daar wordt hij al snel bevriend met de zoon van het hoofd van de tong genaamd Young Jun (Jason Tobin, The King of Queens). Samen nemen ze het op tegen allerlei rivaliserende Chinese bendes en vechten ze voornamelijk om het marktaandeel in de opiumhandel. Daarnaast hebben ze regelmatig problemen met de politie en hebben ze te maken met Ierse migranten die het niet zo hebben op Chinese migranten die hun land komen verzieken (terwijl ze zelf ook migranten zijn). Het zorgt in ieder geval voor genoeg voer om een aantal fraaie actiescènes tentoon te spreiden.

Je merkt al dat je deze serie niet bepaald aanschouwt voor de geweldige dialogen. Alle gebeurtenissen hebben als doel om weer een volgende knokpartij te veroorzaken. Deze serie is dan ook niet voor mensen die niet tegen geweld kunnen, want de klodders bloed vliegen je om de oren en er worden de nodige botten gekraakt of doorboort met een bijl of mes. Daarnaast is er aan (overbodig) naakt geen gebrek. Wat mij betreft heeft deze serie dat helemaal niet nodig, maar de makers zullen gedacht hebben dat vrouwelijk schoon kan zorgen voor wat extra kijkers. De personages vermaken zich dan ook prima bij het plaatselijke bordeel die wordt gerund door Ah Toy (Olivia Cheng, See). Deze locatie dient niet alleen voor wat lijfelijke versnaperingen, maar er worden eveneens zaken besproken en Ah Toy beschikt zelf ook over de nodige vechtkunstkwaliteiten.

Ah Sahm moet uiteindelijk een soort van Bruce Lee voorstellen en ik moet zeggen dat Andrew Koji dit personage voortreffelijk neerzet. De meeste martial arts liefhebbers zullen zeggen dat Bruce Lee niet te evenaren is dus dat zal ik ook niet beweren, maar ik vind dat de stijl die Bruce Lee had goed overgebracht wordt. Hij beheerst allerlei vechtkunsten, de kenmerkende bewegingen zijn aanwezig en hij doet alle gevechten zelf. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid van het personage. Daarnaast zie je richting het eind van het eerste seizoen dat Ah Sahm niet geheel onaantastbaar is en moet hij flink incasseren.

Warrior (2019)

Het tweede seizoen is inmiddels eind 2020 al uitgezonden door Cinemax en daarna leek het voor even alsof het gedaan was met Warrior (2019). Gelukkig heb je op MijnSerie kunnen lezen dat de serie toch nog is vernieuwd voor een derde seizoen al gaat dit gepaard met een verhuizing van Cinemax naar HBO Max. Het derde seizoen werd al in april 2021 bevestigd, maar sindsdien werden er geen updates meer gegeven waardoor het noodlot toch leek toe te slaan. Het verlossende woord kwam ruim een jaar later in juni 2022 waarbij Shannon Lee, de dochter van Bruce Lee, op het Twitter-account van haar overleden vader aangeeft dat het derde seizoen op 18 juli 2022 officieel in productie gaat.

Tot slot mijn complimenten voor de intro van deze serie die mede door het pakkende deuntje en grafische weergave zonde is om over te slaan. Mochten de actieliefhebbers onder ons nog geen kennis hebben gemaakt met deze serie dan zou ik het van harte aanbevelen, want het is een genot om naar te kijken.
Volg Warrior (2019)
A Window of F*cking Opportunity
A Window of F*cking Opportunity