Sam Blaauboer geeft "Violet Evergarden - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Sam Blaauboer op 2 december 2019.
2
0

Violet Evergarden - Eerste aflevering

“Run away and live freely”

Een serie waar ik al langere tijd mijn ogen op heb gericht: Violet Evergarden. Een serie die nu al bijna twee jaar op Netflix is te vinden. Ik kan me nog herinneren dat ik me elke week wel verheugde op de release van de nieuwe aflevering. Maar, dat was al bijna twee jaar geleden. Wat weet ik er nu nog van? Daarom dacht ik: laat ik hem nog maar eens gaan kijken. En nu met een kritischer oog. Althans de eerste aflevering. Om te kijken of het nog steeds zo was als dat ik me herinner.

We volgen titulair personage Violet Evergarden (Yui Ishikawa, Shingeki no Kyojin), een meisje met een onbekend, maar uit flashbacks te halen, hard verleden. Ze wordt wakker in een landhuis, armen in het verband en pleisters op haar gezicht. Ze ontmoet Hodgins (Takehito Koyasu, Bleach), een oude generaal in het leger. Onderweg naar de eindbestemming van Violet en Hodgins, Leiden, beginnen we meer te weten te komen over het karakter van Violet. Ze is jong met levenservaring voor vijf levens. Ze is rustig, beheerst en heeft soms wat kinderlijks. Daarnaast is ze erg loyaal en respectvol naar mensen die ‘boven haar staan’. Dit zien we terug wanneer Violet en Hodgins aankomen bij de Evergardens, familie van Gilbert (Daisuke Namikawa, Black Lagoon). Hier zien we dat Violet in plaats van een buiging een volwaardig saluut doet. Misschien ook wel een gewoonte die er moeilijk uitgaat.

Violet Evergarden
© Tokyo MX
Violet kampt met een gevoel om terug te keren naar de oorlog. Een oorlog die al enige tijd over is. Ze voelt zich niet gewild wanneer ze niet in de oorlog is. Daarom neemt Hodgins Voilet onder haar hoede in zijn bedrijf, CH Postal Service. Na wat andere werkzaamheden vraag Violet of ze kan werken als een Auto Memory Doll. In een wereld waar niet iedereen kan lezen of schrijven zorgt CH Postal Service ervoor dat iedereen alsnog zijn of haar gevoel op papier kan krijgen. Als Auto Memory Doll zet Violet het doel voor zichzelf om de betekenis te leren achter de woorden ‘I love you’. De laatste woorden die Gilbert zei tegen Violet.

Het is de atmosfeer die rondt de serie hangt die het zo mooi maakt.

Als iemand die al eerder de serie heeft bekeken en dus nog een beetje wist hoe en wat, moet ik zeggen dat het toch weer mijn verwachtingen deed overtreffen. De muziek, de animatie, het prachtig geschetste beeld van de levendige wereld. Het vormt de atmosfeer die rond de serie hangt die het zo mooi maakt. Dit wordt nog mooier door het verhaal zelf waarvoor het grondwerk wordt gelegd in de eerste aflevering. Hoewel het verhaal en de prachtige atmosfeer rondom de serie veel kracht heeft, moet wel gezegd worden dat Violet niet het personage is dat boven andere anime-helden als bijvoorbeeld Light Yagami (Death Note) uitspringt. Ze heeft geen speciaal boekje, maar wel een doel.

Violet Evergarden
© Tokyo MX
Is dit doel van Violet genoeg om mensen verder te laten kijken? Persoonlijk vind ik van wel. Zeker nu het in zijn geheel op Netflix staat zou ik snel twee afleveringen wegkijken. Maar ik begrijp het ook wanneer men denkt dat ze na de eerste aflevering klaar zijn. Het is geen actievolle anime. De eerste aflevering is een emotioneel en mooi oorsprongsverhaal. Het is al gezegd, maar mede door de animatie van Kyoto Animation’s ben ik verkocht. De wereld heeft natuurlijke en rijke landschappen met Europese architectuur allemaal gedetailleerd met levendige kleuren.

Van mij krijgt de eerste aflevering een mooie 8.
Volg Violet Evergarden
Episode 13