Geschreven door Ron Schoonwater op 28 juli 2021.
4
0

Vikings - Seizoen 6 - Tweede deel

Een waardig afscheid van een van de beste historische televisieseries van de laatste jaren.

Spoilers zijn niet helemaal te voorkomen bij een recensie over een historische serie als Vikings. Wees je daar bewust van als je deze recensie leest.

Wat direct opvalt is dat de strijd tussen de Rus en de Vikings wel heel oppervlakkig afgehandeld wordt. Dat blijft dit seizoen een beetje het euvel. De serie die normaal gesproken zo sterk is in het in beeld brengen van grote veldslagen laat dat nu na. Vreemd, want het is een van de sterke kanten van deze imposante televisieserie. De aandacht gaat nu vooral uit naar de laatste daden van de zonen van Ragnar. De een komt er beter vanaf dan de ander. De een krijgt een heldenstatus die bijna vergelijkbaar is met een godenstatus, de ander eindigt zoals hij wil; een Viking waardig. De anderen krijgen een heel ander einde, maar de schrijvers zorgen wel voor een redelijk afgerond verhaal. Dat het einde ruimte laat voor fantasie vind ik niet erg. Dat kan ook niet anders als je de rijke mythologie kent van de echte Vikings.

Vikings
© History

Ivar (Alex Høgh Andersen, Centrum) lijkt, samen met Hvitserk (Marco Ilsø, Kriger), de strijd gewonnen te hebben tegen zijn thuisland. De Russen onder leiding van Oleg (Danila Koslovsky) trekken met grote overmacht op tegen de inwoners van Kattegat. Dan speelt een dood gewaand personage zijn laatste troef uit. Het gevolg is desastreus voor een van de partijen en levert iemand een heldenstatus op. Ragnar zal de overwinnaar met alle egards ontvangen in Walhalla. Zoveel is zeker.

De laatste tien afleveringen zorgen voor een waardig einde.

Ubbe (Jordan Patrick Smith, Banished) vaart steeds verder naar het westen. Zijn tussenstops in IJsland en het dorre Groenland zorgen er niet voor dat zijn expansiedrift naar het westen verdwijnt. Zijn tocht naar het verre westen zorgt echter voor veel strijd en pijn. Door de omstandigheden gedwongen gaat hij veel minder goed voorbereid op pad. Dat zorgt ervoor dat de reis nog veel zwaarder is dan verwacht. Het verlies van naasten zorgt ervoor dat Ubbe onderweg steeds meer gaat twijfelen of zijn keuze wel de juiste is. Het helpt hem niet dat twee van zijn medereizigers niet betrouwbaar lijken te zijn.

Hvitserk lijkt zich in het kielzog van Ivar te hervinden. Zijn drugsverslaving lijkt achter de rug, hij vecht weer als vanouds en zorgt ervoor dat verschillende gevechten worden gewonnen. Toch blijft hij kwetsbaar. Iets wat zijn mede en tegenstanders maar al te goed weten. Wanneer het hen uitkomt zorgen zij er voor dat Hvitserk zich voor hen blijft inspannen.

Vikings
© History

Ivar krijgt meer en meer last van zijn ziekte. Hij zakt regelmatig door zijn toch al zwakke benen. Het wordt in de televisieserie niet echt goed uitgebeeld, maar in de geschiedschrijving staat dat Ivar waarschijnlijk door zijn ziekte is overleden. In de serie kiest Ivar echter voor een ander einde. Een einde dat past bij de televisieserie. Voordat hij echter aan zijn einde komt, heeft hij nog heel wat plannen die uitgevoerd moeten worden. Al is het maar om aan de wens van zijn vader te voldoen.

De strijd om de macht in Kattegat zorgt voor de uitspraak die eigenlijk centraal staat in dit laatste seizoen. Gunnhild (Ragga Ragnars) claimt op een gegeven moment dat de gouden tijd van de Vikings voorbij is. De mannen die de macht hebben en krijgen zijn niet meer van het kaliber van hun voorgangers. Zelfs niet als deze machthebbers onverwacht terugkerende hoofdrolspelers zijn.

De gouden tijd van de Vikings is voorbij.

De laatste tien afleveringen zorgen voor een waardig einde. Het eeuwige gekonkel om de macht, de onderlinge strijd en de gevechten tegen Britten en Russen zorgen voor tien afleveringen vermaak. Dit is een van de weinige series die ik elk seizoen bingewatchend heb afgekeken. De serie heeft het tot kunst verheven om het verleden te laten herleven in een eigentijds verhaal, zonder de mythologie tekort te doen. Natuurlijk zijn er historische missers. Zo werden vrouwen doorgaans niet gespaard als hun man overleed, maar over het algemeen geeft de serie een aardig beeld van een turbulent verleden.

Met deze laatste tien afleveringen komt een van de beste historische televisieseries tot een einde. Gelukkig komt er een vervolg, al zal dat zich in een andere tijd afspelen. We kijken er, mede door de hoge kwaliteit van de meeste seizoenen van Vikings, reikhalzend naar uit.
Volg Vikings
The Last Act
The Last Act