8
anonymous geeft "Vera - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door anonymous op 31 Mei 2014.
0
0

Vera - Seizoen 4

Een gekwelde hoofdpersoon is nauwelijks nog weg te denken uit het format van een succesvolle thrillerreeks. Vaak zijn het mannen met een verleden waarin het nodige is mis gegaan. Ze zijn stevig aan de drank, slecht in het onderhouden van relaties, onverschillig voor regels en superieuren. John Rebus (Rebus) is misschien wel het meest aansprekende voorbeeld, op de voet gevolgd door Alec Hardy, de eigengereide politie-inspecteur uit Broadchurch, Mark Billinghams Tom Thorne (Thorne) en Kate Atkinsons Jackson Brodie (Case Histories). Maar er zijn ook wel vrouwelijke speurders die in dit profiel passen. Sara Lund (The Killing) en Stella Gibson (The Fall) bijvoorbeeld kun je maar zelden op een charme offensief betrappen. Het zijn boeiende personages, maar niet echt sympathiek.

Wat dat laatste betreft is Vera Stanhope een uitzondering op de regel. Ook zij is niet vies van een borrel, die zij het liefst in haar eentje nuttigt, ‘s avonds laat in haar huis op het verlaten platteland van Noord-Oost Engeland. Ze is gedreven, kan onverwachts kribbig uit de hoek komen, maar op een bepaalde manier is ze sympathiek.

Inspecteur Vera Stanhope, Chef van de Recherche, is een creatie van de Britse schrijfster Ann Cleeves. De vijftig ruim gepasseerd, werkt ze sinds mensenheugenis bij de – niet bestaande – Northumberland & City Police, waar zij samen met haar collega rechercheur sergeant Joe Ashworth de meest gruwelijke moorden oplost. Newcastle, waar een groot deel van de verhalen zich afspeelt, moet wel zo’n beetje de meest onveilige stad van Engeland zijn. Vera is wat je noemt ‘een tiep’. Veel te zwaar, kortademig en met haar oude hoed en dito jas verre van representatief; mocht u haar nog niet kennen, u kunt haar het best met Inspector Frost vergelijken. Net als Frost is zij een terriër en gezegend met een bovengemiddelde intelligentie, die er steeds weer voor zorgt dat zij iedere zaak, hoe ingewikkeld ook, uiteindelijk tot een oplossing weet te brengen. Met geoorloofde én ongeoorloofde middelen.

De eerste Vera-serie dateert uit 2011, seizoen vier van voorjaar 2014. Vier seizoenen van elk vier afleveringen van anderhalf uur in krap drie jaar tijd: Vera Stanhope heeft blijkbaar een grote schare fans gekregen. Dat is ongetwijfeld voor een belangrijk deel te danken aan het overtuigende acteerwerk van Brenda Blethyn, die Ann Cleeves romanpersonage op een karakteristieke manier tot leven heeft gebracht. Dat geldt veel minder – of eigenlijk niet – voor de overige personages. Die blijven stuk voor stuk nogal vlak; zelfs Joe Ashworth komt nauwelijks uit de verf. Joe is een dertiger, bedachtzaam, flegmatiek; een nette man, toegewijd huisvader maar eigenlijk ronduit saai. Maar hoe kan het ook anders, als je dag in dag uit optrekt met twee beresterke vrouwen: je echtgenote en je chef.

Vera is een serie die vooral de liefhebbers van Morse en Foyles War zal aanspreken. Hoewel de moorden die opgelost moeten worden, er niet om liegen, worden de afleveringen nooit rauw-realistisch. De kracht van de verhalen schuilt veel meer in subtiliteit en nuance. En wat mij betreft ook in het prachtige camerawerk. Als kijker word je regelmatig getrakteerd op prachtige beelden van de desolate Yorkshire moors, die zo krachtig worden neergezet dat het landschap haast een personage op zich wordt.

De crime liefhebber die regelmatig op zaterdagavond naar Canvas overschakelt, kent Vera Stanhope inmiddels wel; onze zuiderburen zijn wat deze serie betreft helemaal bij. KRO-detectivevolgers staat binnenkort een eerste kennismaking te wachten; met seizoen 4 wel te verstaan.
Volg Vera
Salt & Vinegar
Salt & Vinegar