8.5
Ron Schoonwater geeft "Vanity Fair (2018) - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 november 2018.
4
0

Vanity Fair (2018) - Seizoen 1

Een heerlijke combinatie van humor en statig kostuumdrama. Vanity Fair weet beide werelden uitmuntend te verbinden. Dat komt niet door Michael Palin (Monty Python) in zijn rol als William Makepeace Thackery, want hij kondigt eigenlijk alleen de afleveringen aan. Het komt wel voor een belangrijk deel door de geweldige rol die Olivia Cooke (Bates Motel) speelt als Becky Sharp. Haar manipulatie om vooral meer geld en macht te verkrijgen brengt haar in leuke, maar ook hachelijke situaties.

Vanity Fair (2018)
© ITV

Bij de start van de serie verlaat Becky de kostschool om, tegen haar wil in, als gouvernante aan de slag te gaan. Becky wil namelijk hoger op de ladder en gooit alles, maar vooral al haar charmes, in de strijd om daar te komen. Aan de ene kant doet ze dat gewiekst, maar aan de andere kant is ze ook naïef. Gevolg is dat

Smaakvol gedaan en door de verfrissende aanpak een absolute aanrader.

ze mensen raakt, maar ook schaadt. Zo ook haar vriendin Amelia Sedley (Claudia Jessie, Line Of Duty). Daar waar Becky hogerop wil heeft Amelia haar leven al uitgestippeld. Ze gaat trouwen met haar jeugdvriend George Osborne (Charlie Rowe, Salvation) en gaat in relatieve weelde leven door de rijkdom die haar vader heeft vergaard. Als echter blijkt dat haar vader niet zo succesvol is als gedacht en als George lijkt te vallen voor de charmes van Becky blijkt het leven toch niet zo mooi als gedacht.

De beste vriend van George, William Dobbin (Johnny Flynn, Genius), heeft diepe gevoelens voor Amelia. George en William zitten beide in het Engelse leger. Eer en verlegenheid houden William er vanaf om zijn liefde voor Amelia uit te spreken. Sterker nog, het geweten van William zorgt ervoor dat George en Amelia elkaar blijven vinden. Wanneer George, William en Rawdon Crawley (Tom Bateman, Jekyll & Hyde), de man van Becky, ten strijde trekken tegen Napoleon in Waterloo brengt dit nieuwe ontwikkelingen met zich mee.

Vanity Fair (2018)
© ITV

Vanity Fair weet nieuw acteertalent goed te mixen met acteurs die hun status al lang verdiend hebben. Zoals Martin Clunes (Doc Martin/ Men Behaving Badly), Robert Pugh (Mr Selfridge/ Game Of Thrones) en Frances De La Tour (Outlander/ Big School). Het enthousiasme, maar ook het vakkundig acteren, spat van het scherm af. De verhaallijnen zijn goed bedacht. Er is voldoende drama om zich te kunnen meten met de andere bekende kostuumdrama's. Aan de andere kant is de inzet van humor, zonder dat de serie humoristisch wordt, stijlvol gedaan. Zoals vaak in dit genre is de cameravoering sfeervol en met aandacht voor detail opgepakt. De zoveelste verfilming van Vanity Fair is daardoor een eigentijdse blik op een verhaal van het verleden. Smaakvol gedaan en door de verfrissende aanpak voor veel mensen een absolute aanrader.
Volg Vanity Fair (2018)
Endings and Beginnings
Endings and Beginnings