8.5
anonymous geeft "Unforgotten - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 13 februari 2019.
3
0

Unforgotten - Seizoen 3

Een van de meest misbruikte termen in de wereld van film(series) en print is ‘psychologisch’. Als je de wervende teksten op de omslagen van boeken en dvd’s mag geloven, worden er bijvoorbeeld al jaren geen gewone thrillers meer geproduceerd; alleen nog psychologische. De verklaring is simpel en platfloers: ‘psychologisch’ verkoopt beter. Op deze manier worden lezer en kijker regelmatig om de tuin geleid. Daarom is het minstens opvallend dat deze genreaanduiding ontbreekt in alle teksten die een introductie van de Britse hitserie ‘Unforgotten’ beogen. En aan de andere kant is dat misschien ook weer niet zo vreemd: goede wijn behoeft immers geen krans!

In mijn recensie van seizoen 1 heb ik ‘Unforgotten’ al de parel in de kroon van bedenker Chris Lang genoemd en die kwalificatie gaat met het verschijnen van het derde seizoen nog steeds op. Het verhaal begint met de vondst van een lichaam op een wat merkwaardige plaats: de middenberm van een snelweg. Het duurt even voordat het lichaam – eigenlijk is er niet meer dan een geraamte – geïdentificeerd wordt als dat van Hayley Read, een meisje dat achttien jaar geleden in de nacht van Oud op Nieuw spoorloos verdween. Ze was toen zestien jaar oud. Hoewel haar stoffelijke resten weinig meer vertellen over wat er in die bewuste nacht is gebeurd, wordt één ding wel duidelijk: ze is gewurgd. Er is dus sprake van een misdrijf en dat betekent een nieuwe zaak voor Cassie Stuart (Nicola Walker, Spooks) en haar sidekick Sunny Kahn (Dalziel and Pascoe). Voor haar hele team natuurlijk, want dat is toch wel een verschil met andere series: de rechercheurs die aan deze zaak werken zijn eens een keer geen onnozelaars, zoals in de serie Vera bijvoorbeeld, maar bijzonder kundige professionals. Meer dan eens zorgt het speurwerk van Cassies teamleden voor een doorbraak.

De fans van ‘Unforgotten’ weten intussen dat Lang zijn verhalen nooit recht-toe-recht-aan vertelt; rondom het kerngegeven – in dit geval de vondst van Hayleys stoffelijke resten – ontwikkelen zich andere verhalen. In die zin zou je ‘Unforgotten’ bijna een kadervertelling kunnen noemen, zij het dat de verschillende verhalen op den duur steeds meer met elkaar verweven raken. Feitelijk zijn het er vier: de geschiedenissen van James Hollis (Kevin McNallly, Pirates of the Caribbean), Tim Finch (Alex Jennings, Victoria), Pete Carr (Neil Morrissey, Line of Duty) en Chris Lowe (James Fleet, The Vicar of Dibley). Oude vrienden zijn het, schoolvrienden om precies te zijn, en ze zien elkaar nog regelmatig. Ook tijdens die bewuste Oudejaarsavond van 1999. Toen al bleek dat ze alle vier weliswaar goed geboerd hadden maar dat je ze even goed een stelletje losers kon noemen. Hollis is sexverslaafd, Finch een enge controlfreak, Carr een foute handelsman en Lowe, eigenaar van een vooraanstaand reclamebureau, is bezig aan lager wal te raken door de beschuldiging kinderporno in zijn bezit te hebben. Van alle vier loopt enkele maanden later ook nog eens hun huwelijk op de klippen. Met twee van hen lijkt het achttien jaren na dato nog steeds goed te gaan, maar het lot van de andere twee is ronduit bedroevend.

Samen met de zoektocht naar de toedracht van Hayleys dood én naar haar moordenaar vormen deze verhalen de body van ‘Unforgotten’ seizoen 3. Tussen deze ingrediënten, die samen een bijzonder boeiend verhaal vormen, mogen de ontwikkelingen in de biografie van Cassie Stuart echter niet ontbreken. Want dat zijn de series 1 tot en met 3 intussen toch wel. Cassie is weduwe, al blijft die verhaallijn tot nu toe nogal onderbelicht, met een (bijna) volwassen zoon. Ze woont bij haar vader, die weduwnaar is maar inmiddels weer stevig op vrijersvoeten. En dat bevalt Cassie maar matig, want ze verdenkt zijn nieuwe vlam ervan op zijn geld uit te zijn. Bovendien maakt zij zich zorgen over zijn toenemende vergeetachtigheid. Het mogelijke verlies van haar vader benauwt haar, want Cassie is eenzaam. Dat heeft haar tot een workaholic gemaakt; werken als vlucht. De spaarzame scenes waarin zij moederziel alleen ’s avonds laat nog met een bord opgewarmd eten in de keuken zit, spreken boekdelen.

Het zijn niet alleen de treurige privéomstandigheden van Cassie Stuart waaraan ‘Unforgotten 3’ het predicaat ‘psychologisch’ ontleent. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld ook de wanhopige pogingen van Carr en Lowe om hun leven weer op de rit te krijgen; de innerlijke strijd ook van Hollis, die maar wat graag de relatie met zijn ontspoorde zoon zou herstellen. Unforgotten 3 behoort, evenals de voorgaande twee seizoenen, tot het beste wat British crime te bieden heeft. Voor iedere liefhebber dus a must see.

Unforgotten
© ITV
Volg Unforgotten