9
Mandy Gelling-Potharst geeft "Unbelievable - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 21 september 2019.
3
0

Unbelievable - Seizoen 1

Unbelievable is een gedramatiseerde versie van een waargebeurd verhaal. En geïnspireerd door het essay An Unbelievable Story of Rape die in 2015 een Pulitzer-prijs won. Ook kreeg het essay een eigen podcast: This American Life. In het essay wordt het verhaal verteld van Marie Adler die ervan werd beschuldigd gelogen te hebben over haar verkrachting. En hoe twee detectives Stacy Galbraith (in de serie Karen Duvall) en Edna Hedershot (in de serie Grace Rasmussen) haar en andere slachtoffers hebben geholpen op een ongelofelijke manier.

Unbelievable begint met de achttienjarige Marie Adler (Kaitlyn Dever, Justified) die vanaf haar derde van de ene ellende in de ander terecht is gekomen. Marie is geen leuke gezellige jong volwassene die bruist van de energie en lachend door het leven gaat. Adler is getroebleerd en niet zo’n beetje ook. Als ze op een avond in haar eigen huis aangevallen en verkracht wordt is dat weer meer ellende op ellende. Maar als ze dan ook nog eens niet geloofd wordt lijkt dat de druppel voor de jonge vrouw die vanaf dat moment niets goeds meer lijkt te hebben in haar leven.

This is not something people get over, this is something people carry with them forever.

Vanaf het eerste moment dat je Marie ontmoet voel je diep medeleven met haar. Als er dan twee politiemannen denken dat zij het beter weten maakt dat je als kijker enorm boos. Woedend op deze mannen en het systeem zien we twee vastberaden vrouwen die vast van plan zijn een serieverkrachter achter tralies te krijgen. Grace Rasmussen (Toni Collette, Wanderlust) en Karen Duvall (Merrit Wever, Godless) zijn tegenpolen. De vrouwen hebben één ding wel gemeen; ze zijn enorm gedreven.

Unbelievable

Sometimes pain can sneak up on you.

Je wordt als kijker meegenomen in een emotionele achtbaan. Woede en onbegrip gaan voorop maar ook verdriet, pijn, ongeloof en opluchting komen allemaal voorbij. De Netflix-serie vertelt het verhaal van Adler bijna zonder vooroordelen. Het is zoals het is. Maar de beelden van de verkrachting maken pijnlijk duidelijk dat een vrouw, welke vrouw dan ook, daar niet over zou liegen. Gelukkig voor Marie zijn er politiemensen als Rasmussen en Duvall die met een fantastisch team alles op alles zetten om achter de waarheid te komen.

Unbelievable laat ook de tocht zien van slachtoffers die zoiets gruwelijks mee maken. Dit doet de serie zonder sensatie of waardeoordeel. De pijn en ellende die de slachtoffers meemaken spreken voor zich. Het is dan ook triest om te weten dat er nog steeds mensen zijn die slachtoffers van zulke vreselijke misdaden met ongeloof aankijken. Laat deze integere en emotionele serie een voorbeeld zijn voor deze individuen. Vrouwen liegen niet over dit soort misdrijven. Ook maakt de serie pijnlijk duidelijk dat slachtoffers zich nooit meer veilig zullen voelen.

De cast is geweldig en ook de regie is uitstekend. De beelden zijn rustig en nergens wordt het verhaal uit sensatie verteld. Unbelievable is een gruwelijk relaas van slachtoffers en hun zoektocht naar gerechtigheid en een beetje meer vertrouwen in de mensheid. Hoewel de drie vrouwen elkaar nergens in levende lijve tegenkomen voel je toch een enorme verbondenheid en dat is knap. Ook het begrip die de twee detectives hebben voor de slachtoffers is zeer treffend in beeld gebracht. De dramaserie is er absoluut één om op je te-kijken-lijst te zetten.

9 punten voor een gedramatiseerd waargebeurd verhaal waarbij de slachtoffers zonder sensatie een stem krijgen.
Volg Unbelievable
Episode 8