5.5
anonymous geeft "The Vampire Diaries - Seizoen 7 (Blu-ray)" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 20 januari 2017.
3
1

The Vampire Diaries - Seizoen 7 (Blu-ray)

Tsja, het is toch wat met The Vampire Diaries. Hoewel de serie mij niet meer de volle 100% weet te overtuigen, vind ik het wel leuk om stiekem thuis op de bank te kruipen met de dvd. Het blijft tenslotte een van de eerste series die tot mijn favorieten behoorde. Voor alweer het zevende seizoen ga ik terug naar Mystic Falls. Een seizoen zonder Elena. Hoe zal de serie daar op in spelen? Let’s see.

In seizoen zeven staat het thema verlies centraal. Het verlies van Elena (Nina Dobrev, The Perks of Being a Wallflower), maar ook Sheriff Liz Forbes (Marguerite MacIntyre, Kyle XY) en Jo (Jodi Lyn O'Keefe, Nash Bridges) mogen zeker niet vergeten worden. De oude, bekende personages proberen om te gaan met hun verlies, maar veel tijd krijgen ze niet om te rouwen. Ze worden meteen alweer meegetrokken in allerlei drama, veel chaos en vreemde gebeurtenissen. Dit seizoen wordt er kennis gemaakt met de Heretics, de Hunteress’ en de Armory maar ook nieuwe en oude - hele oude - liefdes, relaties en baby’s. Jep, baby’s. Het verhaal van de driehoeksverhouding is nu definitief afgelopen. Het is tijd voor iets nieuws in Mystic Falls, waar het gevaar altijd op de loer ligt.

Het grootst pluspunt dit seizoen: de vrouwelijke personages. Yes! Caroline (Candice King, Juno) en Bonnie (Kat Graham, 17 Again) krijgen hun verdiende kans om te schitteren in seizoen zeven. En dat doen ze zeker. Ook de dames van de Heretics kunnen er wat van, met name het eerste lesbische koppel van de serie: Nora (Scarlett Byrne, Falling Skies) en Mary-Louise (Teressa Liane, Neighbours). Verfrissend, verrassend maar vooral ook leuk om naar te kijken.

Verder wordt er een gewaagde keuze gemaakt op het gebied van verhaalstructuren: namelijk het gebruik flashforwards. Er wordt gespeeld met tijd en iedere aflevering wordt er een vooruitblik getoond van drie jaar later. De nieuwsgierigheid neemt toe bij ieder fragment. Een interessante manier om veel spanning op te bouwen, dat zeker, maar er is een minpunt. De gebeurtenissen in de vooruitblikken worden steeds onwaarschijnlijker en daardoor helaas ook ongeloofwaardiger.

Hoewel de rol van Elena altijd een aanwinst is geweest voor de serie weet The Vampire Diaries zich prima te redden zonder haar personage. Haar vertrek is namelijk zo goed uitgedacht dat het geen problemen zou hoeven opleveren qua verhaal en plot. Helaas is er wel een probleem, een heel groot probleem zelfs. De personages spreken echt nog ontzettend veel over Elena, van begin tot eind. Ergens wel begrijpelijk want ze was erg geliefd bij iedereen, maar het blijft maar doorgaan. Ja, er moet gerouwd worden, maar uiteindelijk is het ook fijn als de personages hun leven bij elkaar rapen, verder gaan en Elena niet iedere aflevering benoemen.

The Vampire Diaries
© The CW
Seizoen zeven heeft een goede start gemaakt maar over het algemeen is dit seizoen rommelig. Wat heel lang de kracht was van The Vampire Diaries – het blijven introduceren van personages en verhaallijnen – werkt de serie nu juist tegen. In het begin was er nog overzicht, de verhaallijnen werden goed uitgewerkt en de flashforwards zorgde voor een juiste dosis opbouwende spanning. Maar hoe meer het einde in zicht kwam des te meer dat overzicht verloren raakte. Er ontstond een wirwar van personages en gebeurtenissen. Om dan nog niet te spreken over de absurde verhaallijnen met de baby’s en een relatie die wel uit een heel onverwachte hoek komt. Seriously?

Zoals ik al eens eerder heb gezegd: The Vampire Diaries is een eindeloze herhaling. De serie is absoluut nog vermakelijk, maar naar mijn mening alleen als je vanaf het begin een trouwe kijker bent. Nu is het wachten op seizoen acht, het laatste seizoen. Ik kan hier wel schrijven dat ik niet meer ga kijken, maar nét voor het laatste seizoen stoppen? Dat kan natuurlijk niet! Nu wil ik ook weten hoe het allemaal eindigt. Één ding is zeker. The Vampire Diaries kennende zal het een spectaculair einde worden.
Volg The Vampire Diaries
I Was Feeling Epic
I Was Feeling Epic