Geschreven door anonymous op 28 september 2016.
6
0

The Tudors - Complete serie

‘You think you know a story, but you only know how it ends. To get to the heart of the story, you have to go back to the beginning.’

The Tudors, wow. Dat is een hele korte beschrijving van deze prachtige historische serie. Natuurlijk wil ik graag even uitleggen waarom ik zo enthousiast ben over het verhaal van Hendrik de achtste.
Het huis Tudor is een grootse koninklijke familie in Engeland. Natuurlijk zijn er veel vorsten geweest in Engeland, maar Hendrik de achtste stak daar, samen met zijn dochter Elisabeth, met kop en schouders bovenuit. Het verhaal van Hendrik de achtste is dan ook erg fascinerend. Hij staat bekend om zijn vele huwelijken: zes in totaal. Helaas was Hendrik ook wreed; van de zes vrouwen verloren er twee hun hoofd op het hakblok.

Het verhaal begint bij een jonge Hendrik (Jonathan Rhys Meyers, Dracula), die getrouwd is met de Spaanse Catarina van Aragon (Maria Doyle Kennedy, Dexter) en onder druk staat een mannelijke troonopvolger te produceren. Helaas laat een mannelijke troonopvolger op zich wachten en al snel valt Hendriks oog op de jonge Anna Boleyn (Natalie Dormer, Game of Thrones). Als Catarina bevalt van een zoon, die vervolgens komt te overlijden, vraagt Hendrik een scheiding aan. Helaas voor hem stemt Rome er niet mee in. Zo wordt Anna Boleyn de minnares van Hendrik. Uiteindelijk zal zij toch zijn vrouw worden, maar van een lang en gelukkig leven is geen sprake. Anne geeft hem ook geen zoon, enkel een dochter. Als Hendrik zijn oog laat vallen op de knappe, mooie en jonge Jane Seymour (Annabelle Wallis, Pan Am) wil hij graag met haar verder, maar dan moet hij zich wel ontdoen van Anna Boleyn.

[image-29269]

The Tudors richt zich niet alleen op het liefdesleven van Hendrik, ook zijn veldslagen in onder andere Frankrijk en zijn rol in de kerk komen uitvoerig aan bod. Zijn band met de hertog Charles Brandon (Henry Cavill, Man of Steel) is een rode draad door de hele serie. Hun band blijft altijd sterk. Want naast dat Charles een goede raadgever is, is hij de beste vriend van Hendrik. Ook zijn leven wordt uitvoerig getoond in The Tudors. Daarnaast komen er meer bekende gezichten voorbij. Zo speelt Sam Neill (Merlin) de grandioze rol van kardinaal Wolsey.

Toen ik The Tudors op Netflix ontdekte heb ik het een kans gegeven. Al eerder probeerde ik de serie te kijken, maar toen pakte het me niet. Nu heb ik in één week tijd de hele serie gekeken. Ik stond er mee op en ik ging er mee naar bed. The Tudors is dus een echte bingewaardige serie. Vaak betrapte ik me erop dat ik dacht: nog eentje dan. Na vier seizoenen stopt dan toch de serie. Hendrik de achtste had ook niet het eeuwige leven. Na een onstuimig leven vol liefdes, intriges, moorden, doden, kinderen, verdriet, vriendschappen, wreedheden en veldslagen, hield het voor de vijfenvijftig-jarige Hendrik op.

Bij zijn dood moet Hendrik ongeveer 178 kg gewogen hebben

The Tudors is een serie die zich houdt aan de feiten. Met Wikipedia bij de hand, bekeek ik de gebeurtenissen. Er is zoveel wat klopt, maar er zijn ook dingen die niet overeen komen. Neem nu Jonathan Rhys Meyers. Laten we wel wezen; Jonathan is erg leuk om naar te kijken. Hij zit strak in zijn vel, heeft een leuk gezicht en idem figuur. Hij is sexy, aantrekkelijk, stoer. Helaas, voor de echte Hendrik dan, lijkt Jonathan totaal niet op de echte Hendrik. Hendrik de achtste leed aan ernstig overgewicht. Zo wordt aangenomen dat hij dertien keer per dag at en alles grondig doorspoelde met bier en wijn, tot wel zes liter per dag. Bij zijn dood moet Hendrik ongeveer 178 kg gewogen hebben. Maar, mij hoor je niet klagen.

Ik heb genoten van The Tudors. Wat een prachtige serie, wat een mooie kostuums. De jurken zijn geweldig en uitbundig, de pakken van Hendrik zijn adembenemend. Ik heb vol verbazing gekeken. Soms dacht ik: wat als dat soort dingen nu nog zouden bestaan? Dat je je hoofd verliest omdat je man van je af wil. Dat je zo gemarteld wordt, dat je smeekt om de dood. Er zitten best wrede momenten in de serie, maar ook erg dramatische. Ik had zoveel medelijden met Catharina Howard (Tamzin Merchant, Salem), Hendriks vijfde vrouw. Haar verhaal is zo triest, maar ook mooi en romantisch. En dan Catharina Parr (Joely Richardson, Nip/Tuck) de zesde vrouw die Hendrik overleefde. Misschien dat de vrouwen in het leven van Hendrik een nog grotere rol in de geschiedenis speelden, dan dat Hendrik zelf dat deed.

The Tudors
© Showtime

Mocht je The Tudors nog niet hebben gezien of nog een keer willen bekijken, dan is de complete serie te zien op Netflix.