6
Dennis Korpel geeft "The Borgias - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

The Borgias - Seizoen 1

Nadat Showtime met The Tudors al haar eerste stappen op het historische pad had gezet, kregen de programmadirecteuren de smaak goed te pakken. The Borgias is daar een prachtige volgende stap in. Dit historische verhaal heeft een vleugje fictie meegekregen, maar vertelt het verhaal uit de 14-15e eeuw toch redelijk realistisch.

Het eerste seizoen start met het overlijden van Paus Innocentius VIII, waarna de bekende stemmingsrondes plaatsvinden in het Vaticaan. Rodrigo Borgia ziet zijn kans schoon en weet zijn plek op de pauselijke kroon via omkoping en chantage te bereiken. Zodra de witte rook zichtbaar is, is ook direct de tegenstand tegen de Borgia’s begonnen. Rodrigo vergroot zijn macht door snel zijn zoon’s op belangrijke posities te zetten, maar de kardinalen zijn zeker niet allemaal even blij met deze nieuwe paus.

De grootste strijd moet Borgia leveren tegen kardinaal Guilliano della Rovere. Het diplomatieke spel tussen de Paus en deze kardinaal brengt ook andere bekende historische figuren in de serie. Zo is er een kleine rol voor Niccolo Machiavelli en is de koning van Frankrijk, Koning Karel VIII, een belangrijke schakel in de laatste afleveringen van het seizoen. Ook de zoons van Rodrigo, Cesare en Giovanni, zijn zowel in de geschiedenisboeken als in de serie nadrukkelijk terug te vinden.

Wat deze serie zo mooi maakt, naast het sterke verhaal, zijn voornamelijk de dialogen. Dit is geen serie waar de actiescènes vanaf spatten, want het draait bij The Borgias echt om de personages. Deze worden mede gelet op het tijdsbeeld waarin de serie zich afspeelt, geweldig neergezet. Een ander (vaak ondergewaardeerd) aspect is het geluid. Als er personages door de beroemde gebouwen in het Vaticaan lopen, lijkt het soms net of je zelf ook in die gang loopt. Onder andere de echo’s die te horen zijn, zijn perfect verwerkt.

Showtime heeft de verwachting uitgesproken dat er ongeveer vier seizoenen te maken zullen zijn over The Borgias. Hoe dit precies vormgegeven gaat worden is nog niet bekend. Seizoen twee zal zich wel enige tijd na het verhaal van seizoen één gaan afspelen. Dit valt onder andere op te maken uit de laatste aflevering, die zich soms in zeer hoog tempo afspeelt. Aan het begin van de aflevering mag bijvoorbeeld nog niemand weten dat de dochter van Rodrigo zwanger is, terwijl ze aan het einde van de aflevering al is bevallen.

Vanaf acht april zal seizoen twee te zien zijn in Amerika. Voor mensen met een zwak voor historische verhalen en die goed uitgewerkte karakters zeer kunnen waarderen, is deze serie een must-see!
Volg The Borgias
The Prince