7
Nienke de Boode geeft "The Veil - Eerste twee afleveringen" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 6 Mei 2024.
8
0

The Veil - Eerste twee afleveringen

De meest gezochte vrouw ter wereld, of een moeder die per ongeluk verwikkeld is geraakt in een gevaarlijke situatie? Superspion ‘Imogen’ moet in The Veil erachter komen wie haar reisgenoot werkelijk is.

In FX’s meeslepende, langzame spionagethriller introduceert FX een agent met de naam ‘Imogen’ (Elizabeth Moss, The Handmaid’s Tale). Ze heeft de taak om uit te zoeken of een vrouw (Yumna Marwan, Little Birds) in een vluchtelingenkamp aan de Turks-Syrische grens ‘Daesh’ (ISIS) is. Zelf beweert zij echter Adilah El Idrissi te zijn, een Algerijnse Parijzenaar die misschien wel enkele twijfelachtige levenskeuzes heeft gemaakt, maar zeker geen terrorist is. Zij wordt beschuldigd Djinn al Raqqa te zijn, deze is echter een geharde extremist die verantwoordelijk is voor massamoord. Is Adilah de Djinn?

Het is de specialiteit en taak van Imogen om de waarheid te achterhalen. Hiervoor reist ze naar het vluchtelingenkamp om Adilah daar weg te krijgen, naar Frankrijk. De eerste twee afleveringen gaat over hun reis door Turkije. De afleveringen combineren actiescènes met vaak diepe gesprekken tussen de twee vrouwen, waarin wij als kijker langzaam meer over hen en hun verleden te weten komen. Beiden zijn duidelijk zeer intelligent, bekwaam en voorzichtig, maar het lijkt erop dat ze af en toe een foutje maken en wat details over zichzelf onthullen. Met het voortgaan van de twee afleveringen wordt duidelijk dat er wel wat druk achter zit: er blijkt een terroristische aanslag in aankomst te zijn, welke centraal begint te staan in het spel tussen de vrouwen.

The Veil
© Hulu

Dit verhaal heeft mij tot nu toe geboeid. Het tempo is langzaam, maar niet te langzaam, waardoor je meer wilt zien. Sommige keuzes van de personages zijn nog niet zo logisch, maar het is goed mogelijk dat ze begrijpelijker worden naarmate het verhaal vordert en we meer te weten komen over hun achtergronden en motieven. Het beeld van Turkije is tot nu toe echter enigszins teleurstellend omdat het sterk leunt op stereotypen. De decors en landschappen zijn daarentegen prachtig en duidelijk met oog voor detail gemaakt. Van de besneeuwde bergen en verlaten wegen tot kleine boekwinkels en stadsstraten: de cinematografie is van topklasse.

De acteerprestaties zijn over het algemeen erg goed, hoewel het Britse accent van Moss af en toe afbreuk doet aan de immersie in de seriewereld. Niettemin doen zowel Moss als Marwan het goed, ondersteund door een getalenteerde ondersteunende cast.

De echte vraag is of dit ingewikkelde verhaal in de komende afleveringen goed kan worden opgelost. Je kunt allerlei ingewikkelde achtergronden, verhalen en personages opbouwen, maar als het einde niet aan de hype kan voldoen, heeft dat weinig nut. Het enige dat ik voorlopig kan zeggen, is dat ik in ieder geval geïntrigeerd genoeg ben om deze serie af te maken en te zien hoe ze het zullen aanpakken. Het was een veelbelovend begin.
Volg The Veil
The Cottage
The Cottage