7
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Umbrella Academy - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 24 Mei 2019.
1
0

The Umbrella Academy - Seizoen 1

Tegenwoordig gaat er bijna geen maand voorbij zonder dat er een film of (televisie)serie uitkomt die is gebaseerd op een strip van één van de twee grote stripuitgevers Marvel of DC Comics. Het overgrote deel van de personages die van die uitgevers afkomstig zijn, zoals Batman, Superman, Spider-Man en de Hulk, zijn ook bijna niet meer weg te denken uit de hedendaagse popcultuur. Dat “The Umbrella Academy” is gebaseerd op de gelijknamige strip van een andere uitgever, namelijk Dark Horse Comics, brengt met zich mee dat de personages en/of verhaallijnen minder (of niet) herkenbaar bij grote publiek zullen zijn. Het grote voordeel hiervan is dat de krachten van de personages en verhaallijnen mysterieuzer en onvoorspelbaarder zijn. Kortom; de kans om het publiek te verrassen.

In de allereerste scene van The Umbrella Academy wordt de premisse van de serie meteen duidelijk gemaakt. Op 1 oktober 1989 bevallen er 43 vrouwen op verschillende plekken in de wereld. Het vreemde hiervan is dat deze vrouwen op het begin van die dag nog niet zwanger waren. De miljardair Reginald Hargreeves heeft een bijzondere interesse in deze pasgeboren kinderen en weet er in totaal 7 te adopteren. Deze 7 kinderen worden in The Umbrella Academy van Hargreeves op Spartaanse wijze opgeleid om een superheldenteam te vormen.

The Umbrella Academy

Het verhaal speelt zich al snel af in het heden en daar worden een aantal van de, inmiddels volwassen, geadopteerde kinderen van Reginald Hargreeves aan het publiek voorgesteld. Daarbij horen Vanya (Ellen Page, Juno & X-Men) en Luther (Tom Hopper, Black Sails). Over de jaren heen zijn de kinderen enigszins uit elkaar gegroeid maar door het overlijden van een familielid komen ze weer bij elkaar. Sinds hun jeugd zijn er meerdere dingen gebeurd die onderling tot wat frictie heeft geleid. De personages hebben dan ook regelmatig ruzie en zijn het vaak niet eens met elkaar. In de loop van het eerste seizoen wordt het steeds duidelijker wat zich allemaal in het verleden heeft afgespeeld en leer je de krachten en de beweegredenen van de personages steeds beter kennen. Daarnaast is er ook een nieuwe hedendaagse dreiging die moet worden tegengehouden en waarbij de kinderen van Hargreeves genoodzaakt zijn om samen te werken. Hierbij zullen er uiteraard een aantal plottwisten voorkomen en wordt de kijker regelmatig op het verkeerde been gezet.

Het eerste seizoen bestaat uit tien afleveringen waar je met een groot gemak snel doorheen bent. Het is een luchtige serie die mijns inziens een originele kijk geeft op het superhelden genre. De voorkomende krachten zijn grotendeels niet standaard en indien standaard wordt er een originele twist aan toegevoegd. Zo heeft één van de geadopteerde kinderen bijvoorbeeld de kracht om op bovennatuurlijke wijze messen te gooien, een kracht die ik nog niet eerder voorbij heb zien komen. Verder wordt er goed gebruik gemaakt van (verscheidene genres van) muziek om bijvoorbeeld de gemoedstoestanden van de personages weer te geven. Ondanks dat het relatief onbekende personages zijn, met vaak unieke krachten, is The Umbrella Academy op sommige punten toch wel enigszins voorspelbaar. Dat zorgt ervoor dat sommige plottwisten die als een grote verrassing worden gepresenteerd, niet de gewenste effecten hebben. Daarnaast hebben sommige effecten en kostuums wel een beetje een onrealistische uitstraling/afwerking. Maar het voorgaande zal naar mijn idee niet als storend worden ervaren.

The Umbrella Academy is op vele punten namelijk een frisse wind in het superheldengenre. Het heeft originele personages met vaak unieke krachten en daarnaast bevat de serie interessante invalshoeken. Ondanks dat het op sommige punten voorspelbaar kan zijn, blijft het een serie die niet snel zal gaan vervelen. Ik ben persoonlijk erg benieuwd hoe de serie verder zal verlopen en of het in latere seizoenen ook nog steeds originele invalshoeken en personages zal bevatten. De Hargreeves zullen het hier waarschijnlijk niet bij laten zitten. Ik geef het eerste seizoen van The Umbrella Academy een 7.
Volg The Umbrella Academy
Oblivion
Oblivion