7
Helgoned geeft "The Sinner - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Helgoned op 29 Mei 2018.
3
0

The Sinner - Seizoen 1 (DVD)

De jonge vrouw Cora Tannetti (Jessica Biel, 7th Heaven) steekt publiekelijk een jonge strandganger overhoop tijdens een zonovergoten uitje met haar echtgenoot Mason (Christopher Abbott, Girls) en zoontje. Ze geeft in eerste instantie aan dat ze het slachtoffer niet kent en geen idee heeft waarom ze dit heeft gedaan. Detective Harry Ambrose (Bill Pullman, 1600 Penn) raakt gefascineerd naar de zaak en gaat op zoek naar het motief voor de moord. Hij duikt in het familieverleden van Cora, die samen met haar ziekelijke zusje in een extreem orthodox christelijk gezin is opgevoed. Via flashbacks zien we steeds meer van de jeugd van de beide meisjes in een nogal sinister huis. Ook een manipulatieve ex van haar komt in terugblikken om de hoek kijken.

The Sinner
© USA Network

Het uitgangspunt van de serie bepaalt meteen het speelveld van het plot. We weten immers al snel dat Cora de moord heeft begaan. In het vervolg is het aan ons om te bepalen of zij alleen dader is, of dat zij ook in bepaalde opzichten slachtoffer is. Centrale figuren van de serie zijn Cora, haar echtgenoot Mason en detective Ambrose. Jessica Biel is daarbij het meest opvallend. Zij speelt Cora in verschillende fases van haar leven en dat doet ze met verve. Pullman is ook gedegen als politieman met een aantal eigenaardige liefhebberijen in zijn privétijd. Helaas komt de rol van echtgenoot Mason veel minder goed naar voren. Dat personage is vlak en hoewel hij ook het nodige meemaakt, blijft er weinig hangen van zijn karakter.

The Sinner is geen echte detectiveserie, maar meer een psychologische dramaserie.

The Sinner is geen echte detectiveserie, maar meer een psychologische dramaserie. Het tempo is niet heel erg hoog en daar moet je uiteraard van houden. Het verhaal is gebaseerd op het boek van de Duitse schrijfster Petra Hammesfahr. In dat boek is de toon veel donkerder en worden bepaalde gebeurtenissen veel explicieter beschreven. Ik had na het bekijken van de serie het gevoel dat het wel in zes afleveringen verteld had kunnen worden. Maar misschien dat de makers toen al een mogelijk vervolg in gedachten hadden? The Sinner was eigenlijk bedoeld als afgeronde miniserie van acht afleveringen. In maart 2018 werd er echter een tweede seizoen aangekondigd. Volgens diverse aankondigingen zal dit tweede seizoen meer om rechercheur Harry Ambrose gaan draaien.

[image-95406]

De Nederlandse DVD uitgave kent een goede beeldkwaliteit. Ten opzichte van het kijken van de serie op Netflix verschilt het beeld erg weinig. De acht afleveringen van ongeveer 43 minuten elk, zijn verdeeld over twee schijfjes, voorzien van prima ondertiteling. De extra’s zijn minimaal, er zijn alleen enkele weggesneden scènes uit de derde aflevering van samen minder dan één minuut bijgevoegd. De serie is sinds eind 2017 op Netflix te vinden en vooral daarom vind ik het een gemiste kans dat er niets meer is opgenomen. Jessica Biel was ook uitvoerend producent van de serie. Waarom geen audiocommentaar van haar bij een paar afleveringen, of een documentaire over het maken van de serie? Dat was een leuk extraatje geweest.
Volg The Sinner
Part VIII
Part VIII