Hessel Hoekstra geeft "The Responder - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 25 januari 2022.
5
0

The Responder - Eerste aflevering

Wie staat er voor je klaar als je ’s nachts problemen hebt? In Liverpool is dat politieagent Chris.

In de BBC-serie The Responder zien we hoe zijn nachtdiensten steeds meer zijn tol beginnen te eisen. Hij is afstandelijk tegen zijn vrouw en dochter, gedraagt zich agressief tegen burgers en negeert zijn collega’s. Maar wanneer een jonge drugsverslaafde vrouw in de handen van een gevaarlijke dealer dreigt te vallen, neemt hij haar in bescherming. Dit geeft hem een nieuw doel, maar het maakt zijn werk ook een stuk gevaarlijker.

The Responder verkiest rauw en persoonlijk drama boven actie

The Responder is de BBC op zijn best. Het is traag, tergend traag. Maar daardoor neemt het de tijd om te vertellen wat ze vertellen willen. Er gebeurt nog vrij weinig noemenswaardigs in de eerste aflevering. Het laat zien wat voor rotklusjes politieagent ’s nachts moet uitvoeren en op welke manier dit iemand kan breken. Van burenruzies sussen tot nabestaanden van ongelukken opvangen tot verkeersovertredingen in de gaten houden. Ondanks dat de thematiek zwaar is, zit er hier en daar wat humor in om de boel nog een beetje kijkbaar te houden. Vooral zijn interactie met straatschoffie Marco (Josh Finan) geeft de nodige luchtigheid.

Wat The Responder mist aan de actie, wilde achtervolgingen en explosies die vaker in dit soort series zitten, maken ze goed met een hoop rauw en persoonlijk drama. Martin Freeman (Sherlock) is hier op zijn best en met slechts één frons weet hij zo ontzettend veel te vertellen. Hoe hij bijvoorbeeld omgaat met een tienerjongen die zijn oma dood heeft aangetroffen is treffend. Zijn Liverpool accent klinkt overtuigend en draagt bij aan zijn geloofwaardigheid. Daarnaast wordt Freeman bijgestaan door een mix van ervaren acteurs als MyAnna Buring (Ripper Street) en Ian Hart (Bates Motel) en nieuw talent als Emily Fairn en Josh Finan. Het is bijna teleurstellend dat Liverpools grootste acteertalent Stephen Graham (This Is England) hier niet in zit.

Deze serie is een schoolvoorbeeld van hoe een rauw drama eruit zou moeten zien. The Responder is intiem en persoonlijk en wordt gedragen door een topacteur die precies weet wat hij met zijn rol moet doen. Het jaar is nog jong, maar als de rest van de serie op hetzelfde niveau is, zou dit best wel eens één van de beste series van 2022 kunnen worden.
Volg The Responder
Episode 5
Episode 5