8.5
Ron Schoonwater geeft "The Plot Against America - Seizoen 1 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 6 januari 2021.
5
0

The Plot Against America - Seizoen 1 (DVD)

The Plot Against America is een fictief verhaal dat zich afspeelt in het verleden. Het kent een ander verloop dan de feitelijke geschiedenis. De grote vraag is, wat als Charles Lindbergh de verkiezingen had gewonnen in 1940 in de Verenigde Staten? De Republikein die grote bekendheid verwierf door als eerste over de Atlantische Oceaan te vliegen. Met zijn slogan dat hij de Amerikanen uit de tweede wereldoorlog gaat houden scoort hij in deze televisieserie hoge ogen. Met zijn populariteit en zijn oneliners wint hij het van de Democraat en zittend president Roosevelt.

Door juist niet alles te laten zien is The Plot Against America zo ijzersterk.

Lindbergh geeft ruimte aan het toen ook in de Verenigde Staten heersende antisemitisme en ongelijkheidsgevoel. De America First gedachte is niet nieuw. Zijn persoonlijkheid, faam en simpele teksten slaan aan bij een groot deel van het Amerikaanse publiek. Zelfs bij een Joodse rabbijn die hem door dik en dun steunt. Deze rabbijn speelt een centrale rol in het 'normaal' laten deelnemen van Joden in de Amerikaanse samenleving. Zijn ogenschijnlijk onschuldige programma lijkt erg op die van Mao. Mao liet de hoogopgeleide bevolking van de steden richting het platteland sturen voor een heropvoeding. De rabbijn stuurt Joodse kinderen en gezinnen naar het platteland om het echte Amerikaanse leven te ontdekken.

Het intrigerende verhaal, gebaseerd op een boek van Philip Roth, volgt voornamelijk een doorsnee Joods gezin. Werkende vader, (later werkende) huismoeder en twee zoons. De een is net aan het puberen en is gefascineerd door tekenen en zijn grote held Lindbergh. Zijn vader heeft een erg kort lontje en volgt de politieke ontwikkelingen op de voet. Hij volgt zijn primaire impulsen en vergeet regelmatig dat hij een gezin heeft om te beschermen. Dat beschermen wordt steeds belangrijker, want door alle ontwikkelingen wordt het extreem rechtse gedachtegoed meer en meer openbaar en merkbaar.

[image-199332]

The Plot Against America laat pijnlijk zien en voelen hoe een maatschappij langzaam veranderd door een andere keuze te maken en een andere afslag te nemen. In de twee extra's op deze DVD wordt niet voor niets de vergelijking getrokken met de huidige situatie in de Verenigde Staten. Door het verhaal klein te houden en vooral te kiezen voor een familiedrama wordt het voelbaar en spannend tegelijk. Wanneer het verhaal groter was gemaakt en slechts de leiders en de hoofdlijnen gevolgd had was het niet zo intens spannend geweest. Nu wordt de spanning vooral voelbaar door de kleine veranderingen die steeds indringender en gevaarlijker worden. Waar eerst een kleine groep het beeld lijkt te bepalen wordt het naarmate de televisieserie vordert steeds gevaarlijker. Niet alleen door extremisme, maar ook omdat een groot deel van de bevolking zich stil houdt. Het geeft alle ruimte aan extreme en gewelddadige krachten. Wanneer ook de macht corrumpeert en discrimineert volgt ook de uitvoerende macht zoals de politie. Veiligheid is plotseling geen vanzelfsprekendheid meer. Het antisemitisme en fascisme worden steeds meer openbaar. Het dieptepunt in deze serie is een aangrijpende scene waarin de Ku Klux Klan een centrale rol speelt.

Het grootste gevaar is dat wat we als normaal beschouwen verschuift met het aan kracht winnend extremisme. Die lijn is niet alleen te trekken met de huidige ontwikkelingen in de Verenigde Staten, maar ook in Europa en andere landen. Het begint klein en schijnbaar niet zo kwaadwillend. Als de macht echter toeneemt worden de maatregelen steeds gevaarlijker. The Plot Against America geeft goed zicht op hoe de raderen van de macht werken. Het is, zoals gezegd, erg voelbaar in beeld gebracht omdat we het vanuit het gezichtspunt van een normale familie volgen. Een familie die om meerdere redenen onder vuur komt te liggen. De televisieserie en het boek zijn een waarschuwing tegen het fascisme en ander extremisme. Het laat zien hoe we als mensheid ons makkelijk laten verleiden door een wij tegen zij cultuur. Dit wordt uitstekend en beklemmend in beeld gebracht. Na het zien van dit seizoen voelt het alsof je niet alles gezien hebt en dat er gaten in het verhaal zitten. Het onderhuidse en steeds verder openbaar wordende geweld heeft echter een grote indruk achter gelaten. Door juist niet alles te laten zien is The Plot Against America zo ijzersterk.

Een uiterst beklemmende, maar steengoede serie

Minpunt is het vervolg van Lindbergh. Het einde is jammer genoeg wel erg ver gezocht. Wat onduidelijk blijft is wat er gebeurd met de ongeldig gemaakte stemmen bij de verkiezingen. Het roept wel het beeld op dat Trump dit seizoen ook gezien heeft en dat hij is gaan geloven in een grootschalige verkiezingsfraude op basis van The Plot Against America. Daarmee heeft hij de aanklacht tegen de rest van zijn ideologie gemist, want die wordt danig aan de kaak gesteld. The Plot Against America is een waarschuwing tegen veel wat er mis gaat in de wereld. Toen en nu. Voor een bepaalde groep mensen niet geschikt, want die zullen het zien als een aanklacht tegen dat waar zij in geloven. Voor de rest van de wereld een uiterst beklemmende, maar steengoede serie.
Volg The Plot Against America
Part 6
Part 6