7
Pascal Jans geeft "The Old Man - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Pascal Jans op 20 november 2022.
6
1

The Old Man - Seizoen 1

Eindelijk mogen we Jeff Bridges voor het eerst zien schitteren in een serie. Helaas schittert The Old Man op zichzelf een stuk minder en blijkt het eerder een ruwe diamant te zijn die nog flink mag worden opgepoetst.

The Old Man is gebaseerd op de gelijknamige roman geschreven door Thomas Perry. De serie gaat over Dan Chase (Jeff Bridges), iemand die tientallen jaren geleden ontsnapte aan de CIA en sindsdien een afgezonderd bestaan leidt. Wanneer een huurmoordenaar probeert Chase uit te schakelen, leert de oude agent dat hij, om zijn toekomst veilig te stellen, vrede moet zien te sluiten met zijn verleden. Harold Harper (John Lithgow, Perry Mason), assistent-directeur voor contraspionage van de FBI, wordt opgeroepen om Chase te vinden vanwege zijn gecompliceerde verleden met de voortvluchtige.

Mocht je als kijker niet in de gaten hebben dat je met een oudere man te maken hebt dan wordt dit in de eerste aflevering tentoongespreid. Chase stapt namelijk nogal krakkemikkig om de twee uur uit zijn bed om een nachtelijk plasje te plegen. Daarnaast leeft hij samen met twee trouwe viervoeters genaamd Dave en Carol. De twee honden luisteren ongekend goed naar Chase. Op het moment dat er bij Chase wordt ingebroken krijg je als kijker te zien dat je niet zomaar met een oude man te maken hebt. De indringers worden gepakt door de twee honden en één van de twee plaats zijn bek om de nek van de indringer. Op bevel van Chase gaat de hond weg om vervolgens op koelbloedige wijze zelf met diegene af te rekenen.

Alle ingrediënten zijn aanwezig om hier een topserie van te maken

Alle ingrediënten zijn aanwezig om hier een topserie van te maken. De eerste aflevering geeft ook een indicatie dat er veel potentie in zit en maakt je nieuwsgierig naar het personage Dan Chase. Helaas is het verdere verloop van deze serie ietwat teleurstellend te noemen. De schrijvers zorgen al snel voor ellenlange dialogen die lang niet allemaal van toegevoegde waarde zijn, maar zorgen er wel voor dat de vaart uit de serie wordt gehaald. Dan Chase wordt neergezet als iemand met meedogenloze kwaliteiten, maar hier krijg je in de praktijk maar vrij weinig van te zien. De serie wordt bestempeld als een actieserie, maar eigenlijk bevat alleen de eerste aflevering wat actievolle momenten. Dit is best karig te noemen als je gaat bedenken wat je allemaal met het personage had kunnen doen.

Wat veel vergoed zijn de acteerprestaties van voornamelijk de twee hoofdpersonages. Jeff Bridges en John Lithgow zetten puike prestaties neer en de connectie tussen hun personages maakt het interessant om naar te kijken. Je merkt dat beide heren al veel ervaring hebben in het vak en met hun charisma blijft het boeiend om te blijven kijken. Zonder hun aanwezigheid durf ik wel te stellen dat het niet meer dan een middelmatige serie was geworden. Het is jammer dat de makers voornamelijk Jeff Bridges niet meer hebben laten doen met de mogelijkheden die zijn personage te bieden heeft. Dit zal deels te maken hebben met zijn broze gezondheid die hem tijdens de productie van deze serie parten speelde. Tot slot zie je tijdens flashbacks een jongere versie van Chase en de gelijkenissen met Jeff Bridges zijn angstaanjagend goed te noemen.

The Old Man
© FX

Zelfs de finale werkt niet naar een grote climax toe. Het zet wel de deur open voor het al reeds aangekondigde tweede seizoen. Al met al ben ik lichtelijk teleurgesteld in het eerste seizoen. Het kan ook zijn dat mijn verwachtingen voorafgaand te hoog waren. Ik heb het idee dat er veel meer uit deze serie te halen valt. Hopelijk weten de makers dit waar te maken in het tweede seizoen en nemen ze de kritieken die gedurende het eerste seizoen werden geleverd ter harte. Als je van plan bent om deze serie te gaan kijken dan zou ik het voornamelijk aanraden vanwege de uitstekende cast. Jeff Bridges en John Lithgow hebben er bij mij voor gezorgd dat ik deze serie iets hoger beoordeel dan een willekeurige andere middelmatige serie.
Volg The Old Man
VII
VII