Natasha Slagter geeft "The Investigation (2020) - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Natasha Slagter op 23 juni 2021.
6
0

The Investigation (2020) - Miniserie

De Deense thrillerserie The Investigation, naar een waargebeurde zaak, begint weinig spectaculair. Maar het acteerwerk trekt de kijkers het verhaal in.

Iedereen kent vast wel de Deense duikbootmoord uit 2017, waar de Zweedse journaliste Kim Wall meevaart op een zelfgebouwde onderzeeër van de uitvinder Peter Madsen en niet terugkeert. Is het dan leuk om hier een serie over te zien, omdat je de uitkomst al van kent? Het antwoord hierop is volmondig ja. Deze Deense misdaadserie kent een invalhoek die zoals de titel zegt, vooral ingaat over het onderzoek. Geen gillende achtervolgingen of verhoren van de verdachte. De naam van de moordenaar wordt in de hele serie niet genoemd en hij komt zelfs niet eens in beeld.

De regisseur Tobias Lindholm legt in The New York Times uit dat hij bewust niet op de dader en de moord zelf wilde inzoomen, maar juist de kant van de onderzoekers, rechercheurs en duikers wilden belichten. "Ik wilde een serie maken over helden, dus was er geen plek voor hem", aldus Lindholm, die daarmee doelde op Peter Madsen. Lindholm sprak met familieleden van Kim Wall en hield ook veel contact met de rechercheurs.

The Investigation (2020)
© TV 2 (DK)

De hoofdpersoon rechercheur Jens wordt gespeeld door Søren Malling, een Deense thrillerveteraan die meestal grote en goede bijrollen had. Malling kan met een blik in de verte sterke gevoelens van wanhoop en kwetsbaarheid oproepen, en die komen hier goed van pas. Je kent hem vast van Borgen waar ook Pilou Asbæk in speelt; in deze serie de officier van justitie. Als laatste wil ik Rolf Lassgård noemen, de vader van Kim Wall, een Zweedse acteur met nog meer ervaring in dit genre.

Het politie-onderzoek wordt heel realistisch neergezet

We hebben hier te maken met een gedramatiseerde documentaire. Waarbij het politie-onderzoek heel realistisch wordt neergezet, en dus relatief saai. Na een grootscheepse zoekactie werd de gezonken onderzeeër gevonden mét Peter Madsen nog levend aan boord. Van de journaliste was echter geen spoor meer te vinden. Madsen werd gearresteerd door de politie en het onderzoek startte. Maar heel lang was het niet genoeg om Madsen ook daadwerkelijk aan de moord te koppelen. Je ziet het team worstelen met de doodsoorzaak van Kim Wall en de wil om de moordenaar te kunnen veroordelen.

De zoektocht op zee is uiterst interessant met lijkhonden (zelfs een hond die in werkelijkheid meegeholpen heeft aan de zoektocht) en de uitleg hoe wind en stroming effect hebben op een eventuele vindplaats van lichaamsdelen. De cast zet een echt geloofwaardig verhaal neer.

Ook wie nog uit de krant weet hoe de zaak destijds afliep, komt voor flinke verrassingen te staan. Maar dat krijgt alleen degene door die deze zes afleveringen bekijkt, en die zijn zeker de moeite waard. Een minpunt: de ringtone van de hoofdrolspeler. Ik kan hem niet meer horen.
Volg The Investigation (2020)
Episode 6
Episode 6