Ron Schoonwater geeft "The Frankenstein Chronicles - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 4 april 2018.
0
0

The Frankenstein Chronicles - Seizoen 2

Na een rommelige start komt het tweede seizoen van het Engelse The Frankenstein Chronicles prima tot leven. Hoewel de term tot leven komen bij deze serie dubbel opgepakt kan en mag worden.

Voormalig inspecteur John Marlott (Sean Bean, Lord Of The Rings) leeft bij de start van dit seizoen tussen feit en fictie. Zijn dromen, zijn fantomen en zijn werkelijke situatie maken het moeilijk om de start van dit seizoen te volgen. Na verloop van tijd wordt duidelijk dat het tweede seizoen zich drie jaar na het einde van het eerste seizoen afspeelt. Dan ontspint zich een mysterieus en spannend verhaal dat met het verstrijken van de tijd steeds beter wordt.

The Frankenstein Chronicles
© ITV

Kern van het verhaal is de zoektocht van John Marlott naar Daniel Hervey (Ed Stoppard, Upstairs Downstairs). Daniel is namelijk de aanstichter van de

een mysterieus en spannend verhaal die met het verstrijken van de tijd steeds beter wordt

uitzichtloze situatie waarin John zich bevindt. Bovendien brengt John al snel Daniel in verband met de nieuwe ontwikkelingen in Londen. Er worden namelijk verschillende lijken gevonden waarvan het hart gestolen is. Als John dit probeert aan te kaarten bij zijn vorige partner bij de politie, de politieagent Nightingale (Richie Campbell, Liar), wordt het snel duidelijk dat John daar geen hulp van hoeft te verwachten.

In het kielzog van deze ontwikkelingen ontmoet John Frederik Dipple (Laurence Fox, Lewis). Deze markante, vreemde man heeft geheimen die het daglicht niet kunnen verdragen. John heeft een relatief veilige schuilplek gevonden bij naaister Esther Rose (Maeve Dermody, Serangood Road). Als zij betrokken wordt bij het duistere spel dat Frederik Dipple speelt probeert John haar te waarschuwen voor de gevolgen daarvan. De uitkomst is even schokkend als verrassend.

[image-58894]

Het tweede seizoen van The Frankenstein Chronicles is donkerder en duisterder dan het eerste seizoen. Het is ook serieuzer. De humoristische ondertoon die soms nog terugkwam in het eerste seizoen is nu compleet verdwenen. Door de introductie van enkele nieuwe karakters en het vasthouden aan enkele bekende personages vloeit seizoen 1 prima over in seizoen 2. De beeldvoering, de stijl en kleur van filmen geven de serie de juiste sfeer. Voordeel is dat de onderkant van de samenleving een grote rol speelt. De muren zonder behang, de vuiligheid en de vodden leveren al snel een sfeervol beeld op van Londen in de negentiende eeuw. Daar waar de serie de beter gesitueerde inwoners van Londen bezoekt hangt er constant een sfeer van mysterie en bedrog overheen. De serie spreekt zich namelijk ook uit over de klassieke strijd tussen arm en rijk. Het tweede seizoen is door alle genoemde facetten een fractie beter dan het eerste seizoen.
Volg The Frankenstein Chronicles
Bride of Frankenstein
Bride of Frankenstein