Hessel Hoekstra geeft "The English - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 8 december 2022.
6
0

The English - Seizoen 1

The English is een trage, maar sfeervolle westernserie met twee fantastische hoofdrolspelers.

Een Britse westernserie? Met The English van BBC Two en Prime Video kan dat blijkbaar. In deze zesdelige serie reist de Engelse vrouw Cornelia Locke (Emily Blunt, Empire (2005)) in 1890 naar het ongerepte Wyoming om de persoon te vinden die verantwoordelijk is voor de dood van haar zoon. Haar pad kruist al snel met de Pawnee-indiaan Eli Whipp (Chaske Spencer, Blindspot) en de twee trekken samen op. Whipp was voor zijn verdiensten in de Amerikaanse Burgeroorlog een stuk grond beloofd, maar de regering weigert hem dat land toe te kennen omdat hij een indiaan is. Hoewel ze allebei met een ander doel door het wilde westen trekken, blijken ze veel gemeen te hebben en ontstaat er een bijzondere band tussen de twee.

The English is traag. Heel erg traag

The English is traag. Heel erg traag. Voor sommige kijkers misschien iets te traag. In sommige afleveringen, zo’n vijftig minuten per stuk, gebeurt er vrij weinig. Grote delen van de aflevering zien we vooral hoe Locke en Whipp door het barre landschap trekken zonder duidelijk doel. Ook krijgen we te maken met verhaallijnen die in eerste instantie vrij weinig met Locke en Whipp te maken hebben en daardoor een beetje uit de lucht lijken te vallen. Gelukkig neemt het tempo de latere afleveringen toe en komen alle verhaallijnen ook mooi samen.

En toch blijf je kijken, ook in het begin. The English is ontzettend sfeervol gefilmd en alles ziet er prachtig uit. Verder zit er uitstekende muziek in. Ik was blij verrast toen ik Crooked Still, één van mijn favoriete bands, langs hoorde komen. Ook is The English op sommige momenten erg wreed en gewelddadig. Deze momenten zijn spaarzaam, maar uitsterst effectief en ook prachtig gefilmd. Een scène die me heel erg bij is gebleven is er eentje waarin een groep bandieten het gemunt heeft op een gelovige gemeenschap. Dit was heel erg creatief gefilmd en laat precies genoeg zien om je eigen verbeelding vervolgens al het werk te laten doen.

Ondanks het lage tempo is de serie sfeervol en uitstekend geacteerd

Waar je ook voor blijft kijken is het acteerwerk. Vooral Emily Blunt is in topvorm. Ze weet uitstekend gestalte te geven aan een rouwende moeder en weet elke emotie met volle overtuiging te spelen. Ook Chaske Spencer doet het goed, en wanneer Blunt en Spencer het scherm delen is de chemie tussen deze twee mensen duidelijk voelbaar. Verder heeft deze serie nog leuke bijrollen van onder meer Tom Hughes (Victoria), Rafe Spall (Trying) en Nichola McAuliffe (Coronation Street).

The English heeft even wat tijd nodig om op gang te komen. Toch heeft deze serie meer dan genoeg genoeg om van te genieten. De serie is ontzettend sfeervol en de acteurs, met Emily Blunt en Chaske Spencer voorop, stelen de show. Na zes afleveringen is het verhaal mooi afgerond en wat mij betreft hoeft er geen tweede seizoen te komen.
Volg The English
Cherished
Cherished