8
Ron Schoonwater geeft "The Alienist - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 november 2020.
8
0

The Alienist - Seizoen 2

In The Alienist: Angel Of Darkness keren we terug naar de wereld van Sara Howard (Dakotah Fanning, Taken), Laszlo Kreizler (Daniel Brühl, Rush) en John Moore (Luke Evans, Midway). Het New York van 1897 wordt geconfronteerd met een serie babymoordenaar. Er wordt een vrouw veroordeeld tot de elektrische stoel, maar het drietal denkt dat iemand anders schuldig is. Als de baby van de veroordeelde vrouw gevonden wordt dan wordt hun vermoeden bewaarheid.

The Alienist
© TNT

The Alienist: Angel Of Darkness is een schitterend vormgegeven kostuumdrama waarin brute moorden centraal staan. De cast zit erg goed in elkaar. De beeldvoering en de nagemaakte achtergrond van het New York uit die tijd zijn van hoog niveau. De televisieserie heeft niet alleen aandacht voor de moorden en de zoektocht naar de moordenaar maar schetst juist een prima, maar gewelddadig tijdsbeeld. Het privéleven van de drie krijgt daarnaast de nodige aandacht. De complexe relatie tussen Sara en John wordt dit seizoen nog complexer. John staat op het punt te trouwen, maar zijn gevoelens voor Sara spelen hem nog steeds parten. Ook Laszlo komt in ander vaarwater terecht wanneer hij een vrouwelijke collega treft.

The Alienist: Angel Of Darkness is een geweldige serie voor fans van kostuumdrama en detectives met een uiterst stijlvol maar donker randje.

Sara is een detectivebureau begonnen, maar aangezien deze door eigenzinnige vrouwen gerund wordt ondervindt ze veel weerstand. We staan immers pas net op de drempel van het ontluikend feminisme. Laszlo houdt zich als psychiater (alienist) bezig met mensen met vreemd gedrag. Zijn methoden worden nog steeds in twijfel getrokken door zijn conservatieve collega's. John zit klem tussen zijn werk voor de krant en zijn aanstaande schoonvader die leiding geeft aan een concurrerende krant. The Alienist is een sterk misdaaddrama omdat de daders ook in beeld komen. Daar zit een sterk en emotioneel drama achter. Het verhaal achter de moorden is een pijnlijk verhaal die langzaamaan verder ontvouwt wordt. Verder heeft de televisieserie wel meer markante figuren die een hoofdrol opeisen. Denk bijvoorbeeld aan de gewelddadige politiechef Thomas Byrne (Ted Levine, Monk). Het past allemaal perfect in het totale plaatje.

The Alienist
© TNT

Minpunten zijn er helaas ook. Zo had het verhaal waarschijnlijk beter een aflevering korter kunnen zijn. Nu komt de zoveelste ontsnapping van de dader wel eens te geforceerd over. Het verhaal had aan kracht gewonnen als dit wat compacter was opgepakt. Nu is het soms net iets teveel van het goede. Het zijn slechts de puntjes op de i, want het positieve overheerst sterk op het negatieve. The Alienist: Angel Of Darkness is namelijk een geweldige serie voor fans van kostuumdrama en detectives met een uiterst stijlvol maar donker randje.
Volg The Alienist
Better Angels
Better Angels