7
Ron Schoonwater geeft "Black Lake - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 december 2019.
1
0

Black Lake - Seizoen 2 (DVD)

Vreemd genoeg is er na het niet al te beste eerste seizoen toch een tweede seizoen van Black Lake. De start is opvallend omdat Johan weer een rol speelt. Het zet de kijker in het begin op het verkeerde been. Bovendien weet je nu al zeker dat Johan het overleeft. Dit tweede seizoen kan daarom niet anders zijn dan een prequel van het eerste seizoen. Het voordeel is dat dit tweede seizoen ondanks dat los te kijken is van het eerste seizoen. Dat is een voordeel omdat dit keer de mix tussen bovennatuurlijke elementen en relationeel drama veel beter is uitgewerkt. Tot de laatste aflevering dan, want het plot valt erg tegen.

Het tweede seizoen van Black Lake is, op het einde na, beduidend beter dan het eerste seizoen.

Het tweede seizoen speelt zich af op een eiland. De start is een onheilspellende blik in het verleden. Een jong meisje ziet in 1944 mensen begraven worden in het bos. De man die de mensen aan het begraven is wordt door een oudere man vermoord. Wanneer hij het meisje hoort rent het meisje weg naar een groot geel huis. Daar aangekomen wordt ze gevonden door de oudere man.

Dan springen we naar de huidige tijd. Vreemd genoeg dus wel voor het eerste seizoen. Het eiland en het huis wordt gebruikt om therapie te geven aan mensen met een getroebleerd verleden. De groep die aankomt heeft verschillende redenen om er te zijn. Minnie (Heddie Stiernstedt, Vår tid är nu/Our Time Is Now) ervaart duistere verschijnselen die uit de naast haar kamer gelegen ruimte komen. Als niemand haar wil geloven gaat ze zelf op onderzoek uit. Minnie heeft zichzelf aangeleerd dat bovennatuurlijke verschijnselen onderdeel zijn van haar eigen fantasie. Dat maakt het lastig om zelf geloof te hechten aan haar eigen waarnemingen. Zeker omdat haar eigen verleden een rol lijkt te spelen in de zaken die ze denkt te zien.

[image-89936]

Dit tweede seizoen speelt veel beter in op het feit dat het gaat om mensen met een verleden. Het is daardoor veel langer de vraag of het nu gaat om feit of fictie. De verschillende personages hebben ook wat te brengen. Gittan (Anja Langré) is bijvoorbeeld de norse vrouw die iedereen waarschuwt dat het eiland gevaarlijk is. Er verdwijnen namelijk steeds mensen. Uno (André Eriksen, Norsemen) is de therapeut die het eigenlijk niet zo nauw neemt met de regels. Vooral zijn relatie met zijn vrouwelijke cliënten is dubieus. Ook Minnie valt daar aan ten prooi. De andere mensen hebben allemaal wel wat te verbergen. De nerveuze Oscar (Daniel Larsson, Blå ögon) lijkt een belangrijk onderdeel te zijn van het probleem, maar ook alle anderen hebben iets te verbergen die de gebeurtenissen zouden kunnen verklaren.

Dit tweede seizoen speelt veel beter in op het feit dat het gaat om mensen met een verleden.

Het tweede seizoen is heel lang een slepend drama. De bovennatuurlijke verschijnselen spelen slechts een rol in de marge. Het voelt als iets extra's. Helaas maken de schrijvers regelmatig fouten. Meest opvallende voorbeeld is dat de quad gemist wordt. Die is verdwenen zonder dat iemand het gemerkt heeft. Lastig te verklaren omdat de groep vlakbij de plek is gebleven waar de quad gestolen is. Nog vreemder is dat de twee personen die te voet op pad gaan later ineens met quad en handig aanhangwagentje terugkeren.

De laatste aflevering en het plot verpesten de serie helemaal. Dat wat langzaam opgebouwd is wordt haastig onderuit gehaald. Dat is het grootste minpunt aan dit seizoen. Bovendien was het veel beter geweest als men allemaal nieuwe karakters had toegevoegd. Door Johan (en zijn broer Lippi in twee afleveringen) terug te laten keren weet je al dat hij het gaat overleven. Het verhaal heeft daar eerder onder te lijden dan dat het wat oplevert. Jammer.

Het tweede seizoen van Black Lake is, op het einde na, beduidend beter dan het eerste seizoen. Helaas niet goed genoeg om indrukwekkend te zijn, maar een ruime voldoende verdient het wel.
Volg Svartsjön
Episode 8