8
Wichita van Rijkom geeft "Supergirl - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 2 juni 2016.
5
0

Supergirl - Seizoen 1

Iedereen kent wel de verhalen van Superman. Zijn nichtje Kara Zor-El is echter een stuk minder bekend bij het grote publiek. Toen ik hoorde dat CBS met een nieuwe serie over dit karakter kwam, was mijn interesse gelijk gewekt. Hoewel ik geen stripboeklezer ben, zijn superheldenseries wel een passie van me. De cast van Supergirl is zeker niet de minste, en met de makers van Arrow en The Flash achter het ontwerp waren mijn verwachtingen hoog. De serie vormt zich rondom de 24-jarige Kara Danvers/Kara Zor-El (Melissa Benoist, Glee) die heeft leren leven zonder haar krachten te gebruiken. Omstandigheden zorgen er echter voor dat Kara doet besluiten haar krachten wel weer in te zetten, en zo wordt superheldin Supergirl geboren.

Voor mijn gevoel had Supergirl even wat tijd nodig om uit te groeien tot de serie die het nu is.

Kara Zor-El wordt op dertienjarige leeftijd samen met haar baby-neefje Kal-El, de man die uiteindelijk Superman wordt, op een spaceshuttle gezet naar aarde als hun planeet Krypton dreigt te vergaan. De vlucht verloopt echter niet als gepland waardoor Kal-El uiteindelijk zonder zijn nicht op aarde belandt terwijl Kara blijft rondzweven in de tijdloze Phantom Zone. Zo’n 24 jaar later bereikt de dan nog steeds dertienjarige Kara uiteindelijk haar bestemming en wordt ze geadopteerd door de familie Danvers (leuk weetje, dit levert twee bijzondere bijrollen op met voormalig Superman acteur Dean Cain en voormalige Supergirl actrice Helen Slater als Kara’s adoptie ouders). Zo’n elf jaar vooruit in de tijd is Kara in het dagelijks leven de assistente van een van National City’s meest invloedrijke personen, Cat Grant (Calista Flockhart, Ally McBeal), eigenaresse van CatCo Worldwide Media, en leeft ze een normaal alledaags leven. Wanneer ze besluit als Supergirl de stad te gaan beschermen komt ze in een chaotisch dubbelleven terecht wat uiteindelijk zelfs leidt tot een buitenaardse oorlog waarin ook verhalen uit het verleden onthuld zullen worden.

Voor mijn gevoel had Supergirl even wat tijd nodig om uit te groeien tot de serie die het nu is. De start was oké en de eerste afleveringen waren vermakelijk, maar er waren zeker nog wel op- en aanmerkingen. Gelukkig zagen de makers dit ook, want ik zag de serie echt groeien. De laatste afleveringen waren van een hoog niveau en zeker de finale zorgde voor een mooie afsluiting en prima cliffhanger. Supergirl is een serie met actie, drama, maar ook humor. Met name de hoofdrolspelers zijn zeer goed gecast en zetten hun rollen vol overtuiging en emoties neer. Een noemenswaardige gastrol was weggelegd voor acteur Blake Jenner, in het echt de man van Melissa Benoist, en in de serie een liefdesinteresse van haar karakter Kara. Hoewel zijn karakter maar een aantal afleveringen te zien was, spatte hun chemie van het scherm. Mijn hoop is dan ook dat hij nog eens terug keert in de toekomst want ik zou die verhaallijn graag nog verder uitgewerkt zien worden.

Supergirl
© The CW

Supergirl blijkt niet alleen de aarde te hebben bereikt maar tijdens haar vlucht per ongeluk ook de buitenaardse zwaarbewaakte gevangenis Fort Rozz te hebben opgepikt. Aangezien Kara’s moeder Alura (Laura Benanti, Nashville) verantwoordelijk was voor de veroordeling van vele gedetineerden levert haar dit gelijk een hoop vijanden op. Kara heeft twee belangrijke vrienden in haar dagelijks leven die ook weten van haar dubbelleven; collega en beste vriend Winn (Jeremy Jordan, Smash) en fotograaf James “Jimmy” Olsen (Mehcad Brooks, Desperate Housewives). James is een goede vriend van Superman en verwikkelt in een relatie met diens schoonzus Lucy Lane (Jenna Dewan-Tatum, Witches of East End). Tijdens haar werk als Supergirl werkt Kara nauw samen met adoptie-zus Alex Danvers (Chyler Leigh, Grey’s Anatomy) en diens baas Hank Henshaw (David Harewood, Homeland). Samen proberen zij de stad te beschermen tegen allerlei vormen van kwaad, waaronder Maxwell Lord (Peter Facinelli, Fastlane), een rijke techneut die een bloedhekel heeft aan aliens. De echte slechterik dit seizoen is echter Non (Chris Vance, Prison Break), Supergirls gevaarlijke oom die wrede plannen heeft voor de toekomst van planeet aarde.

Ik kan niet wachten om te zien wat The CW met deze serie zal gaan doen en hoop dat deze switch alleen maar voor een nog beter verhaal en algehele sfeer van de serie zal gaan zorgen.

Mijn eerste reactie toen ik hoorde over Supergirl was: 'waarom maakt The CW deze serie niet?' De makers zijn immers verbonden aan dit netwerk, en toen halverwege seizoen één er ook nog een cross-over aflevering met The Flash plaatsvond werd deze vraag alleen maar meer bevestigd. Deze aflevering, overigens een van mijn favorieten dit seizoen, paste zo goed bij de algehele sfeer van de show en smaakte naar meer. Gelukkig zagen de makers en zenderbazen dit ook in want ongeveer een maand na de finale werd bekendgemaakt dat er een tweede seizoen zal komen, en wel op The CW. Tevens zal Supergirl komend seizoen deel uitmaken van een grote cross-over tussen niet alleen The Flash maar ook Arrow en (wellicht) Legends Of Tomorrow. Supergirl is achteraf gezien een van mijn favoriete nieuwe series geworden dit tv-seizoen. De ietwat kwakkelende start heb ik de makers bij deze dan ook helemaal vergeven. Ik kan niet wachten om te zien wat The CW met deze serie zal gaan doen en hoop dat deze switch alleen maar voor een nog beter verhaal en algehele sfeer van de serie zal gaan zorgen.

Supergirl
© The CW
Volg Supergirl