7.5
Emile Goessens geeft "Suits - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door Emile Goessens op 9 november 2016.
3
0

Suits - Seizoen 5

De populaire advocatenserie Suits is alweer aangekomen bij het vijfde seizoen. Na een aantal mindere seizoenen moesten de makers zichzelf weten te bewijzen om het vijfde seizoen van Suits succesvoller te maken. De afgelopen jaren leek het wel alsof de glans er een beetje vanaf was. Het was het allemaal net niet. De serie viel in herhaling (wat niet eens heel erg hoeft te zijn) en de verhaallijnen waren niet heel erg interessant. En dan nog het feit dat sommige afleveringen soms wel richting het niveau van Goede Tijden Slechte Tijden leken te gaan. Tja. Misschien vonden de (die-hard) fans van Suits de serie de afgelopen jaren nog steeds helemaal geweldig, maar ik mis eerlijk gezegd het niveau van het eerste en tweede seizoen.

[image-47102]
In het vijfde seizoen pakt Suits de draad weer op na het drama tussen Donna en Harvey, waarbij Donna besluit haar rol als assistente voor Harvey neer te leggen en de nieuwe assistente van Louis te worden. Harvey kan de beslissing van Donna maar niet accepteren. Waar de chemie er vanaf spatte tussen Donna en Harvey, zo ontbreekt die tussen Donna en Louis. Misschien ook omdat ze te weinig samen in beeld zijn. Erg zwakjes deze verhaallijn, hij voegt eerlijk gezegd niet heel veel toe aan het geheel... Ook Harvey heeft emoties, moeten de makers gedacht hebben, daarom gaat hij op bezoek bij een psychiater omdat hij last krijgt van paniekaanvallen.

In de eerste helft van het seizoen krijgen Louis en Harvey het aan de stok met een nieuwe tegenstander. Jack Soloff (John Pyper-Ferguson, Burn Notice) is zijn naam, en hij wil hogerop komen binnen Pearson Specter Litt. Jack Soloff is al senior partner maar wil meer. Hij probeert dit natuurlijk op verschillende manieren. Van het samenwerken aan een zaak met Mike (om zijn vertrouwen te winnen) tot het dwarszitten van Harvey en Louis. Jack is een mysterieus personage want je weet niet veel over hem en dat maakt hem onvoorspelbaar. Jack is een verademing in vergelijking met Hardman als ‘slechterik’, wat was Daniel Hardman (David Costabile) een vervelend personage zeg.
Ook Mike heeft zo zijn eigen problemen. Hij wil graag trouwen met Rachel en is al druk bezig met de voorbereidingen samen met Rachel, totdat zijn verleden hem lijkt in te halen.

Suits
© USA Network

De tweede helft is niet vergelijkbaar met de eerste helft. Waar in de eerste helft van het seizoen er nog verschillende verhaallijnen door elkaar liepen, staat de tweede helft in het teken van één verhaallijn. En dat is die van Mike Ross. Officier van Justitie Anita Gibbs (Leslie Hope, 24) is een geduchte tegenstander voor Mike en Pearson Specter Litt en laat zich niet zomaar uit het veld slaan door een slim trucje van Mike. De tweede helft van het vijfde seizoen is dan ook veel spannender, want er staat veel meer op het spel dan in de eerste helft van het seizoen.

Dit seizoen is Suits zoals we gewend zijn. Zo is er de bromance tussen Mike en Harvey met hun geniale referenties naar films en series, Donna die een alleskunner lijkt te zijn en blijkbaar ook nog een zesde zintuig heeft, het liefdesverhaal tussen Mike en Rachel, de vreemde eend in de bijt die Louis heet (die ook nog eens erg emotioneel is), Jessica die met ijzeren hand regeert. En de eerste helft van het seizoen is ook precies zo. Daarnaast zijn er nog magere verhaallijnen zoals die met het getouwtrek tussen Harvey, Donna en Louis. Harvey die op bezoek gaat bij een psychiater was een aardige toevoeging. De tweede helft gooit het over een andere boeg en gaat antwoord geven op de vraag waar we al vanaf het eerste seizoen op zitten te wachten. Hierbij staat ook veel op het spel en juist daarom wordt het interessant!

Waar Suits haar glans was kwijtgeraakt in het derde en vierde seizoen, wordt het in het vijfde seizoen een beetje goedgemaakt. Als het niveau van de tweede helft van dit seizoen kan worden doorgezet in het volgende seizoen, is Suits weer helemaal terug van weggeweest!
Volg Suits
One Last Con
One Last Con