7.5
Bo Verhoef geeft "Station 19 - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 17 april 2018.
2
0

Station 19 - Eerste aflevering

Ook al ben ik een enorme Grey’s Anatomy fan, ik werd niet meteen warm van een spin-off over een brandweereenheid. Ik weet niet of het komt omdat ziekenhuisseries me meer trekken of omdat ik gewoon niet van vuur houd. Maar omdat ik zo’n fan ben, vond ik dat ik het moest proberen. De verhaallijn van Ben Warren (Jason George) in Grey’s Anatomy vond ik erg interessant. Een volwassene die op zoek is naar zijn droom en passie en daar vol voor gaat. Een mooie opstap naar een nieuwe serie, dit keer over de brandweer en alles wat daar bij komt kijken. Televisieserie Station 19 is geboren. Station 19 is een serie van de Amerikaanse zender ABC en is geschreven door Shonda Rhimes (bekend van Grey’s Anatomy, How to get away with murder, Scandal en meer).

Het is geen echte Shonda Rhime serie zonder een sterke vrouwelijke hoofdrol. In Station 19 gaat het dus niet om Ben Warren, maar om Andy Herrera (Jaina Lee Ortiz). Andy is één van de twee vrouwelijke brandweerlieden van Station 19. De andere, Maya Bishop (Danielle Savre), is haar beste vriendin. Andy is daarnaast de dochter van het hoofd van de brandweer, Pruitt Herrera (gespeeld door de legendarische Miguel Sandoval). Door gebeurtenissen in de eerste aflevering is Pruitt genoodzaakt om zijn opvolger te benoemen. Andy lijkt natuurlijk de perfecte opvolger, maar haar vriendje Jack (Grey Damon) staat hoger dan zij. Dit resulteert in een strijd tussen hen, met alle persoonlijke problemen van dien.

Ik moet zeggen dat ik in de eerste aflevering vooral bezig was met het volgen van alle karakters en relaties tussen de karakters. Het is dat het allemaal in een kazerne wordt gespeeld en er af een toe wordt uitgerukt, maar de echte brandweerkant miste ik eigenlijk nog in de eerste aflevering. Ik heb nu meer het gevoel alsof de branden een bijzaak zijn in de serie. Nu moet ik eerlijk zeggen dat heel veel mensen dat ook kunnen zeggen van Grey’s Anatomy, maar ik hoop toch dat het wel wat spannender wordt en de scenes dat ze in actie komen meer lading krijgen.

Ik ben benieuwd waar ze heen gaan met de serie en of de show inderdaad nog wat extra lading krijgt in de toekomstige afleveringen.

Als je Grey’s Anatomy niet kent of hebt gekeken voordat je begint aan Station 19, is het misschien niet helemaal duidelijk waarom Warren de nieuweling is en waarom hij het vaak heeft over zijn werk in het ziekenhuis. Misschien hadden ze dat duidelijker moeten maken in deze eerste aflevering, zodat deze serie voor iedereen wat toegankelijker was. Verder is het wel een vermakelijke serie en weet je dat er waarschijnlijk veel in gaat gebeuren, het is nu eenmaal een serie van Shonda Rimes.

Oké, misschien mist er wel wat pit in de eerste aflevering en het had misschien iets beter kunnen beginnen allemaal, de eerste aflevering zorgt er wel voor dat ik benieuwd ben naar dat wat er komen gaat. Ik ben benieuwd waar ze heen gaan met de serie en of de show inderdaad nog wat extra lading krijgt in toekomstige afleveringen. Dat deze serie dat gevoel bij mij opwekt, vind ik reden genoeg om nog even door te kijken.
Station 19
© ABC
Volg Station 19