6
Bartwin v/d Pols geeft "Sons of Liberty - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 28 juni 2015.
0
0

Sons of Liberty - Seizoen 1

Sons of Liberty is een driedelige miniserie van The History Channel over het ontstaan van Amerikaanse revolutie onder de onderdrukking van de Engelsen. Centraal in deze miniserie staan uiteraard een flink aantal historische hoofdrolspelers in de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika: John Adams, John Hancock, George Washington, Joseph Warren en Benjamin Franklin. Maar de kern van de serie draait om de verhaallijn rondom de neef van John Adams, Samuel (Sam) Adams (Ben Barnes, Chronicles of Narnia: Prince Caspian). Elke aflevering heeft de speeltijd van een reguliere speelfilm (90 minuten) dus ga er maar eens goed voor zitten!

Aflevering 1 vertelt het verhaal waarin een klein ongelukkig voorval uitmondt in heftige, militaire acties door de Engelsen. De neef van John Adams, Sam Adams, weigert belasting te betalen en dit kan de gouverneur van Boston niet accepteren. Ondanks dat het voorval met een sisser lijkt af te lopen vindt de gouverneur dat hij een daad moet stellen en verordonneert een regiment Britse soldaten. Het zero tolerance beleid dat de groep soldaten uitvoert in Boston levert ook problemen op voor John Hancock (Rafe Spall, Prometheus, Life of Pi). John Hancock heeft een dealtje lopen met de gouverneur van Boston: Hancock hoeft geen belasting te betalen en de gouverneur krijgt een percentage van de winst van Hancock. Gedwongen door het nieuwe beleid ziet Hancock geen andere keuze dan een andere optie om zijn goederen ongezien de stad in te krijgen. En die optie heet Sam Adams. De business gaat goed totdat de Britten weer de zaken frustreren. De onrusten die daaruit volgen leiden tot een ernstig ongeval in de bende van Sam Adams.

Aflevering 2 begint direct een stuk actievoller met de beroemde thee dump in Boston waardoor de Engelsen zich genoodzaakt zien om harder in te grijpen. De generaal Thomas Gage (gespeeld door Marton Csokas, bekend van series Rogue en Into the Badlands) arriveert met zijn oorlogsschepen en gaat direct grondig te werk. Uiteraard is men onder de indruk maar als Gage zich ook dingen begint toe te eigenen wordt het verzet pas echt serieus. Dit gegeven is misschien wel het meest treffende, ook al gaat dit over decennia terug, het principe blijft hetzelfde: pas als men aan het geld gaat komen maakt men echt werk van een opstand! Gesteund door een rijke geldschieter probeert Sam Adams bij de andere staten de mannen en het materieel los te krijgen voor een leger. Maar ondanks de directe steun van de staat Virginia (bij monde van ene George Washington…) willen de andere staten liever eerst een zachtere aanpak. Zonder de steun van de andere staten moet Sam Adams dus zelf een leger zien te regelen. Geholpen door zijn vaste groep van vrienden (o.a. Dokter Joseph Warren gespeeld door Ryan Eggold, the Black List) begint hij aan de klus: het rekruteren en opleiden van mannen en het verzamelen van wapens, buskruit. En uiteraard moet dit alles zonder dat Generaal Gage dit door heeft. Maar dan krijgt Sam uit een onverwachte hoek cruciale steun…

Aflevering 3 start met de slag om Lexington en “the shot heard around the world” wat de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten pas echt op gang bracht. Ondanks de overmacht en de verrassingsaanval van de Britten weten de Amerikanen hen listig de eerste slag toe te brengen. Wie heeft de Britten verraden? Terwijl generaal Gage de Britse rijen sluit leert Sam Adams hoe de Amerikaanse rijen gesloten kunnen worden door een masterclass netwerken en politiek spel van Benjamin Franklin (Dean Norris, Breaking Bad). Generaal Gage tracht nog eenmaal om de militie te verslaan rondom Bunker Hill. Naast de enorme Britse verliezen krijgen de Amerikanen ook een gevoelig verlies te verwerken binnen de vriendengroep van Sam Adams. Aangevuurd door dit verlies staat George Washington (Jason O’Mara, Vegas), een oude bekende van generaal Gage, op om de militie te ondersteunen. Op basis van de geleden Britse verliezen ziet generaal Gage zich genoodzaakt zich terug te trekken richting de aankomende versterkingen. In Pennsylvania boekt Sam Adams en zijn groep vrienden ondertussen eindelijk de gewenste politieke winst en wordt de door Thomas Jefferson opgestelde Onafhankelijksheidsverklaring (the declaration of independence) ondertekend.

Sons of Liberty is een miniserie over een belangrijk stuk geschiedenis, zeker voor Amerikanen. Aan de miniserie heeft The History Channel dan ook flink budget besteedt (Hans Zimmer verzorgt bijvoorbeeld de muziek). Desondanks kent de serie geen echte A-list acteur in de hoofdrollen. Dit is wel merkbaar in de acteerprestaties. Als je het bijvoorbeeld gaat vergelijken met de uitstekende HBO serie John Adams (gespeeld door Paul Giamatti), steekt deze serie er nogal kinderlijk bij af. Hoofdrolspeler Ben Barnes kent weinig diversiteit in zijn uitdrukkingen en komt als pretty boy een beetje onwaarschijnlijk over als rebellenleider. Marton Csokas heeft als bad guy weinig anders te bieden dan nors en stoïcijns van zich afkijken en wordt daarbij niet geholpen door het eendimensionale script. Positieve uitschieter vond ik Dean Norris die in zijn rol als Benjamin Franklin wel ontwikkeling doormaakt in het verhaal en ook overtuigend is als cruciale verbinder in het samenbrengen van de diverse staten.

Het script laat naast de historische feiten en personages gelukkig ook ruimte voor wat romantische ontwikkelingen en humorvolle dialogen. Ook is het aangenaam dat de spelers zelf ook wat nuance kennen in hun opvattingen, niet alle Britten zijn het eens met de harde aanpak en niet alle Amerikanen zijn superhelden die zich direct achter de revolutie scharen. Enige geschiedkundige kennis kan geen kwaad en verrijkt het verhaal maar het is niet per sé nodig om het verhaal te volgen.

Mocht je een fan zijn van historische series dan is Sons of Liberty leuk om naar te kijken, zeker als je een fan van Amerika bent. Hou er wel rekening mee dat deze serie zich wat vrijheid verschaft (!) qua geschiedkundige feiten en dat er voor een dergelijke serie vrij heftige beelden te zien zijn (bijv. martelscènes). Als je nieuw binnen het genre bent kan de lange duur van iedere aflevering, het ouderwetse taalgebruik en de sombere opmaak van Boston je doen afschrikken. Naar mijn mening is Sons of Liberty dus ten dele geslaagd maar nog altijd voldoende voor een interessante kijkervaring.
Volg Sons of Liberty
Independence
Independence