4.5
Hessel Hoekstra geeft "Sleepy Hollow - Seizoen 3" een 4.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 1 december 2016.
2
1

Sleepy Hollow - Seizoen 3

Hoe heeft het zover kunnen komen? Dat vroeg ik me af na het zien van de laatste aflevering van seizoen drie. Hoogdravend is Sleepy Hollow nooit geweest, maar vooral in haar eerste seizoen was alles best amusant, gewoon leuk om naar te kijken. Een intrigerend mysterie, een spannend sfeertje en twee charmante hoofdrolspelers, meer was er niet nodig. Halverwege het tweede seizoen kwam er een beetje een sleur in. Het werd te lang opgerekt en de frissigheid was ervan af. Door de verhaallijn te beëindigen en een nieuw verhaal te starten, hoopten de makers om deze sleur tijdens het derde seizoen te doorbreken. Maar helaas, seizoen drie is doorkrenkt met matigheid.

Nu de hoofdloze ruiter en Moloch buiten beeld zijn, is het aan een nieuwe schurk om het stadje Sleepy Hollow te bedreigen: Pandora (Shannyn Sossamon, Wayward Pines). En uiteraard is het aan onze helden Ichabod (Tom Mison, Parade’s End) en Abbie (Nicole Beharie, The Good Wife) om haar te stoppen. Nu is de verhaallijn best interessant, maar deze wordt erg ondergesneeuwd door een standaard zaak-van-de-week-format. Er zaten enkele sterke afleveringen tussen, zoals de derde aflevering, maar het is vooral erg matig, voorspelbaar en doorsnee geworden. Wat Sleepy Hollow in haar derde seizoen probeert, dat doet Supernatural al vele jaren vele malen beter.

Wat Sleepy Hollow in haar derde seizoen probeert, doet Supernatural al vele jaren vele malen beter

Omdat de serie dit seizoen een frisse start wilden maken, schreef men een groot deel van de cast van seizoen twee uit de serie. Tegelijkertijd maakten we kennis met een hele rits nieuwe personages. Maar wat voegden die nieuwe personages nou precies toe? Ik weet het niet. Een probleem met het vervangen van personages is dat ze de leegte van hun voorgangers moeten vullen, maar tegelijkertijd moeten ze zich ook kunnen onderscheiden van diezelfde voorgangers. Daar zijn ze in seizoen drie van Sleepy Hollow gewoon niet in geslaagd.

Wel blijft het een genot om Ichabod en Abbie samen op het scherm te zien. De verwondering en bovennatuurlijke kennis van Ichabod samen met de nuchtere kijk van Abbie, de chemie blijft lekker. Ook Abbie’s zusje Jenny (Lyndie Greenwood, Nikita) blijft een fijne toevoeging aan de cast. Voor mij waren deze drie hoofdrolspelers eigenlijk de enige reden om er nog naar te kijken.

Voor seizoen vier willen ze weer een frisse start maken. De vraag is of ze dat gaat lukken

Sleepy Hollow heeft het zwaar te verduren gehad en het hele seizoen voelde wanhopig aan. Een crossover met Bones (ja, dat hebben ze echt gedaan!) hielp ook niet mee. Negatieve recensies, tegenvallende kijkcijfers en vertrekkende hoofdrolspelers; alles wees erop dat Sleepy Hollow naar de begraafplaats voor gecancelde series zou gaan. Tegen alle verwachtingen in besloot Fox echter om deze serie nog een vierde seizoen te geven, dat begin volgend jaar te zien zal zijn. Het einde van seizoen drie impliceerde heel erg dat ze opnieuw de frisse start-benadering willen doen, en het is de vraag of het dit keer wel gaat lukken. Of ik er klaar voor zit? Misschien.
Volg Sleepy Hollow
Freedom
Freedom