anonymous geeft "Six Feet Under - Complete serie" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Six Feet Under - Complete serie

Een serie die draait om een begrafenisfamilie klinkt niet echt als iets waar je vrolijk van wordt. Toch is Six Feet Under iedere aflevering de moeite waard. De dramaserie die door sommige critici wordt omschreven als de beste serie ooit gemaakt, is bedacht door Alan Ball die ook het Oscarwinnende script schreef voor American Beauty en later de serie True Blood maakte.

In Six Feet Under (2001, HBO) staat de familie Fisher centraal die in Los Angeles een begrafenisonderneming runt. In de eerste aflevering overlijdt vader Nathaniel en zonen Nate en David erven de helft van het familiebedrijf. Naast de twee zonen spelen moeder Ruth(Frances Conroy) en dochter Claire(Lauren Ambrose) een grote rol. Ieder lid van de familie heeft zo zijn of haar problemen. Zo kan Nate(Peter Krause) maar niet wennen aan het feit dat hij zijn ouderlijk huis is ontvlucht en nu tegen wil en dank voor het familiebedrijf werkt. David worstelt met zijn homoseksualiteit en puberdochter Claire weet maar niet wat ze wil met haar leven.

De dood en al haar facetten spelen een grote rol in de serie. Uiteraard is dit geen vrolijk onderwerp maar het zorgt wel voor een grote variatie aan invalshoeken. Want hoe ga je er mee om dat je bent opgegroeid in een huis waar de dood altijd een rol speelde? En op welke manieren gaan mensen met rouw en verlies om?

Toch biedt Six Feet Under ook veel (inktzwarte) humor. Denk aan scènes die zich alleen afspelen in de hoofden van de karakters en de altijd briljante openingsscènes. Iedere aflevering begint namelijk standaard met de dood van een persoon die later bij de Fishers terechtkomt. Deze prachtige korte fragmenten zijn altijd weer een genoegen op zich vanwege de gevarieerde, en vaak bizarre, manier waarop de mensen aan hun einde komen. Denk aan een vrouw die haar hoofd uit een rijdende limousine steekt en tegen een verkeerslicht klapt en weer een ander die op een ongelukkige manier een golfbal tegen haar slaap krijgt.

Veel thema’s komen voorbij in Six Feet Under. Uiteraard de dood maar ook homoseksualiteit, drugs en ontrouw. Je zou de serie bijna on-Amerikaans kunnen noemen vanwege de taboedoorbrekende thema’s en de directe manier waarop ze worden behandeld in de serie.

Alle acteurs laten zich van hun beste kant zien en het acteerwerk is in alle seizoenen van hoog niveau. Eén van de opvallendste acteurs is Michael C. Hall als de getormenteerde homoseksuele David Fisher. Hall speelt de complexe David met verve en toont dat een homoseksuele rol niet persé cliché hoeft te maar zijn ook veel diepgang kan hebben. Na Six Feet Under werd Hall bij een nog groter publiek bekend als de hoofdrolspeler in de serie Dexter.

Is er dan helemaal niks mis met Six Feet under? Een punt van kritiek is dat het soms erg zwaar is. De karakters hebben het ene drama nog niet verwerkt en het volgende dient zich al weer aan.

Toch is Six Feet Under een prachtige dramaserie die met de dood als hoofdthema taboes durft te doorbreken. En met steengoed acteerwerk en interessante verhaallijnen met recht een kwaliteitsserie te noemen is. Ben je nog niet overtuigd om deze serie te gaan kijken? Alleen al het veelgeprezen einde van de allerlaatste aflevering is de moeite waard om alle vijf de seizoenen te gaan bekijken.
Volg Six Feet Under
Everyone's Waiting
Everyone's Waiting