9
anonymous geeft "Shetland - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door anonymous op 14 Mei 2018.
3
0

Shetland - Seizoen 3

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, moet het productieteam van de succesvolle BBC-serie Shetland gedacht hebben, toen besloten werd van drie afzonderlijke verhalen per seizoen over te stappen op één verhaal. Voor het eerste seizoen – hoewel… maar daarover straks meer – werd nog dankbaar gebruikt gemaakt van het destijds vierdelige Shetland Island Quartet (inderdaad, het werden er uiteindelijk meer), een serie misdaadromans van veelschrijver Ann Cleeves over inspecteur Jimmy Perez (Douglas Henshall), die na de dood van zijn vrouw terugkeert naar de Shetlandeilanden. Daar werd hij geboren en moest er het plaatselijke politiekorps versterken. Vanaf het tweede seizoen werd die opzet losgelaten en dat leverde meteen veel boeiender televisie op.

Maar eerst even over cijfers of, meer precies: over het aantal seizoenen dat de serie momenteel telt. Dat hangt ervan af of je de pilot, die voor het eerst werd uitgezonden in maart 2013, als seizoen meetelt. Doe je dat wel, dan gaat de recensie die volgt, over het vierde seizoen. Doe je dat niet, over seizoen drie (zoals ook op het doosje van de dvd te lezen is). Ik stel voor dat we het vanaf nu over ‘de complete derde serie hebben’.

Evenals in seizoen twee beginnen de problemen wanneer iemand van buiten de gesloten gemeenschap op de eilanden betreedt. In dit geval is dat Thomas Malone. Malone werd drieëntwintig jaar geleden veroordeeld voor de moord op Lizzy Kilmuir. Niet zo vreemd, gezien het feit dat hij al vrij snel bekende de moord te hebben gepleegd. Vreemd genoeg echter heeft hij zijn verklaring uiteindelijk weer ingetrokken en nu is hij weer vrij man. In hoger beroep is alsnog niet bewezen geacht dat hij het ook echt heeft gedaan. Sterker nog, Perez ontdekt dat de politie destijds nogal wat steken heeft laten vallen en bijvoorbeeld niets gedaan heeft met een tweede stel vingerafdrukken die op het lichaam was gevonden. Het lijkt erop dat destijds bewijs opzettelijk is achtergehouden.

De komst van Malone zorgt voor veel onrust op het eiland. Zolang zijn onschuld niet is bewezen, is hij in de ogen van de meeste bewoners nog steeds schuldig en dat laten ze merken ook. Zo wordt hij op een avond uit zijn huis ontvoerd en met een zak over het hoofd levend begraven. Nou ja, zo goed als, maar het is een vreselijk beangstigend avontuur. Voorlopig wil niemand iets met hem te maken hebben.

Dan wordt er opnieuw een jonge vrouw vermoord. De modus operandi is exact dezelfde als die van Lizzy Kilmuir en dus denkt iedereen dat Malone opnieuw heeft toegeslagen. Maar deze keer ligt de zaak meteen al veel gecompliceerder, want iemand heeft het slachtoffer met een onbekende man Noors zien praten. Daarom reizen Perez en zijn trouwe sidekick Tosh (Alison O’Donnell) af naar het Noorse Bergen, waar ze ongemerkt verstrikt raken in een undercoveroperatie die tot doel heeft een groep Neo-nazi’s te ontmaskeren.

Ook privé heeft Perez privé het nodige te verwerken. Zijn dochter Cassie (Erin Armstrong), die aan het eind van het tweede seizoen met haar geliefde naar Brazilië vertrok, keert ontgoocheld terug. Haar vriend had blijkbaar aan één vrouw niet genoeg en daarvan was zij vanzelfsprekend niet van gediend. En dan is er het merkwaardige gedrag van Duncan Hunter (Mark Bonnar), Cassies biologische vader. Heeft hij iets met de beide moordzaken te maken of spelen er andere zaken?

Zoals mijn opening al wel duidelijk maakt, vind ik het tweede en derde seizoen van Shetland stukken beter dan het eerste. Om precies te zijn, ik vind beide verhalen ijzersterk en de neiging tot binge kijken was opnieuw groot. Dat kwam niet allen door het verhaal of de plaats die de woeste natuur van de Shetlandeilanden ook deze keer gekregen heeft. Ook het personage Jimmy Perez is boeiender geworden. Het vertrek van Cassie heeft hem op zichzelf teruggeworpen. Plotseling moet hij zijn leven in zijn eentje zin en inhoud geven en dat valt hem zichtbaar zwaar; hij oogt moe. De terugkeer van Cassie doet hem weliswaar goed, maar zoals vroeger is het niet meer; het leven is veranderd. Ik ben dan ook benieuwd hoe we hem zullen aantreffen in een volgend seizoen, dat er ongetwijfeld komt. Bij de BBC wilden ze dat nog niet bevestigen, maar gezien de enorme schare fans die de serie inmiddels heeft, kunnen ze simpelweg niet anders.
Volg Shetland
Episode 6
Episode 6