8
Lucas Verbunt geeft "Sacred Lies - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 24 april 2020.
3
0

Sacred Lies - Seizoen 2

De laatste jaren proberen veel meer organisaties hun steentje bij te dragen aan het overweldigende serieaanbod. Bedrijven als Disney en Amazon zijn daar tot nu toe goed in geslaagd. Maar helaas zijn er ook bedrijven bij wie het iets minder goed is gegaan, zoals YouTube en Facebook. Facebook Watch heeft de afgelopen jaren best wat leuke series gemaakt, maar helaas zagen deze eigenlijk allemaal een vervroegd einde. Ondanks de grote namen die aan sommige series waren verbonden (Queen America, Limetown) en de soms goede kritieken (Sorry for Your Loss), kon Facebook niet opboksen tegen streaming-giganten als Netflix.

Sacred Lies is een obscure anthologieserie die in 2018 in première ging bij Facebook Watch. De serie haalt inspiratie uit minder bekende sprookjes en wordt herverteld in de huidige tijd. Het eerste seizoen was erg tof en ik besloot ook het tweede seizoen, met als ondertitel The Singing Bones, te gaan kijken. Ik moet zeggen, ik ben niet teleurgesteld.

Het tweede seizoen vertelt het verhaal van de zeventienjarige Elsie (Jordan Alexander). Een wees die op zoek gaat naar haar familie. Deze zoektocht leidt haar naar haar vader; Peter. Peter (Ryan Kwanten, True Blood) zit momenteel in de gevangenis, maar lijkt schuldig te zijn aan meer dan waar hij voor veroordeeld is. Naast Elsie volgen we ook Harper (Juliette Lewis, The Act); een amateur-detective geobsedeerd door onopgeloste moordzaken. Alle verhalen vinden een weg naar elkaar en schijnen weer daglicht op geheimen die lang verborgen lagen. Andere castleden zijn Kristin Bauer van Straten (Once Upon a Time), Kimiko Glenn (Orange Is the New Black) en Emily Alyn Lind (Revenge).

Facebook Watch is misschien niet de meest voor de hand liggende plek om een serie te kijken, maar er zijn zeker wat verborgen parels te vinden in de aangeboden content.

Het verhaal is tot in de details uitgewerkt. Lijntjes die worden uitgegooid in eerdere afleveringen worden later keurig netjes weer opgevangen en uitgewerkt. De spanning wordt goed opgebouwd en je wordt ontzettend goed betrokken in het verhaal. Het mysterie-aspect zorgt ervoor dat je wilt blijven kijken, je wilt immers weten wat er is gebeurd. De serie is gemaakt met een klein budget, maar dat stoort totaal niet. Editing en cinematografie zijn top. Samen met de muziek vormt dit alles een onheilspellend beeld. Dit zet echt de toon voor de hele serie en dat maakt het een erg prettige kijkervaring.

Wat ik zelf ook altijd heel fijn vind is dat het verhaal afgerond is. Dat is natuurlijk altijd zo bij een anthologie, maar toch. De fictieseries van Facebook lijken op een laag pitje te staan, het is dan ook onwaarschijnlijk dat er een derde seizoen komt van Sacred Lies. Dat het verhaal mooi afgesloten is, is dan ook een groot pluspunt. Een nadeel is, al kan dat aan mezelf liggen, dat de kwaliteit op Facebook niet altijd geweldig is. Soms lijkt het beeld een beetje korrelig, of laat de video op Facebook niet helemaal goed. Dit kan aan mijn internetverbinding liggen, maar op andere streamingdiensten ervaar ik geen last.

Sacred Lies is dus zeker de moeite waard. Facebook Watch is misschien niet de meest voor de hand liggende plek om een serie te kijken, maar er zijn zeker wat verborgen parels te vinden in de aangeboden content.

Van mijn krijgt het tweede seizoen van Sacred Lies een 8.0!
Volg Sacred Lies
Chapter Ten: With the Dancing Lions