6
Wichita van Rijkom geeft "Revolution - Seizoen 2 (DVD)" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 Mei 2015.
0
0

Revolution - Seizoen 2 (DVD)

Ruim een jaar geleden zond Veronica de serie Revolution uit. Vanaf de eerste aflevering was ik fan en met veel plezier heb ik de serie gevolgd tot deze plots werd stopgezet in Nederland. Sindsdien had ik mij al voorgenomen de serie ooit nog eens af te kijken, maar het kwam er steeds maar niet van. De afgelopen weken heb ik dan eindelijk met behulp van de DVD-box het tweede en helaas ook meteen het laatste seizoen van Revolution kunnen bekijken. Was het een terechte keuze van NBC om dit verhaal na twee seizoenen te cancelen of had er nog meer in gezeten?

Nadat we tijdens het eerste seizoen de karakters leerden kennen en ook uitvonden hoe de stroom uitviel, beginnen we het tweede seizoen enkele maanden nadat de laatste gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Het grootste deel van de groep blijkt te zijn ondergedoken in het plaatsje Willoughby bij Rachel’s vader Dr. Gene Porter (Stephen Collins, 7th Heaven), maar het gevaar is nog altijd niet geweken. Rachel (Elizabeth Mitchell, Once Upon a Time) en Miles Matheson (Billy Burke, 24) kunnen maar moeilijk hun draai vinden na alles wat er is gebeurd, en Charlie (Tracy Spiridakos, Bates Motel) doorkruist ondertussen (voormalig) Amerika vanwege een persoonlijke zoektocht. Tom Neville (Giancarlo Esposito, Once Upon a Time) en zoon Jason (J.D. Pardo, The Messengers) zitten in een vluchtelingenkamp elders in de VS maar hoewel de Monroe Republiek ten einde is, wordt al gauw duidelijk dat een nieuwe vijand op de loer ligt.

Waarin seizoen twee zich van het vorige seizoen onderscheidt, zijn de vaste locaties waar dit keer gebruik van wordt gemaakt. Ging het eerste seizoen nog met name over de reis naar de toenmalige hoofdstad en alle plekken die gaandeweg werden bezocht, dit keer speelt alles zich met name af in en rondom Willoughby. Hierdoor is er ook wat meer tijd om de achtergrondverhalen beter te vertellen. De vaart zit er nog altijd goed in en omdat de cast grotendeels gelijk is gebleven, is de chemie ook nog altijd prima. Miles en zijn haat/liefdeverhouding met Sebastian “Bass” Monroe (David Lyons, ER) zorgt nog altijd voor de meest leuke scènes. Al doet nieuwkomer Matt Vairo (The Returned) als Connor, zoon van Monroe, het ook goed. De complottheorieën zijn ditmaal nog extremer maar er is goed over nagedacht waardoor het wel allemaal duidelijk blijft voor de kijker.

Het grote minpunt dit seizoen vond ik echter het hele nano verhaal. Dit is een verhaallijn die met name te maken heeft met Aaron Pittman (Zak Orth, Fringe) en zich voor een deel afspeelt in de tijd voor de blackout. Een van zijn computercodes blijkt tot veel meer in staat te zijn dan hij dacht, wat grote gevolgen zal hebben voor Aaron en zijn vrienden maar ook de rest van de wereld. Overduidelijk is dat ze dit onderdeel van het verhaal wilden gaan gebruiken om nog dieper op in te gaan tijdens een derde seizoen. Maar of dit echt de moeite waard zou zijn geweest, betwijfel ik. Hoewel ik het tweede seizoen van Revolution zeker wel met plezier heb gekeken, kon die in mijn ogen absoluut niet tippen aan seizoen een. Waarin hier nog verrassingen voorbij kwamen, goede plot twists zaten en het verhaal steeds spannender werd, begon het tweede seizoen al na enkele afleveringen voorspelbaar te worden. Sommige karakters stierven terwijl andere juist soortgelijke aanvallen overleefden en verhalen zelf werden ook alsmaar ongeloofwaardiger.

Wat ik wel een mooi extraatje vond aan de DVD was de uitleg van de Verenigde Naties, over de rol die zij in het maken van deze serie hebben gehad. Hieruit blijkt maar weer eens dat Revolution niet alleen een TV serie was maar ook een manier om mensen te laten zien hoe het er in derdewereldlanden aan toe gaat. Hoewel deze boodschap voor mij niet altijd even duidelijk was, vond ik het mooi om te zien dat de makers van deze serie zo de tijd hebben genomen om zich hier in te verdiepen. Een deel van mij is nog altijd nieuwsgierig naar wat er een volgend seizoen zou zijn gebeurd, maar de serie miste geloofwaardigheid om voortgezet te kunnen worden. Hierdoor kan ik dus niet anders concluderen dan dat NBC de juiste keuze heeft gemaakt toen zij besloten dit verhaal geen derde seizoen te geven. Er is echter nog wel een klein beetje goed nieuws voor de fans… Vanaf mei 2015 zal DC Comics in samenwerking met maker Eric Kripke een vierdelige digitale stripboekenserie uitbrengen die verder gaat waar de serie is geëindigd.
Volg Revolution
Declaration of Independence
Declaration of Independence