8
Bo Verhoef geeft "Revenge - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Bo Verhoef op 22 Maart 2013.
0
0

Revenge - Seizoen 1

Na mijn eindexamens wilde ik de tijd tot aan de uitslag opvullen. De series die ik op dat moment keek waren op dat moment gestopt, omdat de laatste afleveringen van de seizoenen net waren uitgezonden. Ik ging mij daarom oriënteren op nieuwe series en ging de sites van de Amerikaanse Tv-zenders doorspitten. Al snel kwam ik terecht bij de drama serie Revenge, van de zender ABC.

Revenge is een serie vol drama, snode plannen en complotten. Vanaf de eerste aflevering wordt men meegezogen in het verhaal, doordat er een tijdsprong plaatsvindt naar een gebeurtenis die pas op de helft van het seizoen zal gaan afspelen. Hierdoor is er een snelle, maar efficiënte introductie met zowel het hoofdpersonage als de bijpersonages. Door middel van zo'n flash forward word je nieuwsgierig naar alles wat te maken heeft met dit moment, wat er voor zorgt dat je na de eerste aflevering al niet meer kan stoppen met kijken.

De hoofdpersoon is Emily Thorne (indrukwekkend gespeeld door Emily VanCamp, bekend van Brothers & Sisters). Zij keert terug naar The Hamptons, waar ze vroeger heeft gewoond met haar vader David Clarke (James Tupper). Emily is echter de schuilnaam van de hoofdpersoon, want in het echt heet zij namelijk Amanda Clarke, wiens vader de schuld kreeg van een terroristische aanslag waarbij een vliegtuig neerstortte en zo honderden inzittenden om het leven kwamen. Amanda's vader was echter een slachtoffer van een complot door de familie Grayson. Amanda's vader kwam hierdoor in de gevangenis terecht en overleed daar. Amanda kwam terecht in pleeghuizen en heeft haar vader, na de inval van de politie, nooit meer gezien. Nu is ze teruggekeerd als Emily en heeft ze wraakplannen voor iedereen die heeft meegewerkt aan dit complot tegen haar vader. De grootste plannen zijn gericht op 'Victoria Grayson' (Madeleine Stowe), het hoofd van de familie Grayson en de vrouw die verliefd was op Amanda's vader maar hem uiteindelijk toch bedroog. Natuurlijk was niet alleen Victoria betrokken bij dit complot, ook haar man Conrad (Henry Czerny) en vele anderen weten hiervan af. Amanda wil als Emily de levens van al deze mensen kapot maken.

Amanda wil deze plannen alleen uitvoeren, maar ze krijgt hulp van een oude vriend van haar vader, Nolan Ross (uitstekend gespeeld door Gabriel Mann), die een enorm succesvol bedrijf bezit. Amanda bezit 49% van dit bedrijf, waardoor ze een groot vermogen heeft. Als onderdeel van de wraakplannen probeert Amanda binnen te dringen in de familie Grayson en dat zorgt voor een liefdesverhouding tussen Amanda en de zoon van de Graysons, Daniel (Joshua Bowman, Make it or Break it). Deze relatie wordt echter niet makkelijk gemaakt door de aanwezigheid van haar jeugdliefde Jack Porter (Nick Wechsler) en de nog bestaande gevoelens voor hem.

De spanning in de afleveringen en de nieuwsgierigheid naar alle complotten rondom de verhaallijn zelf, worden afgewisseld met vlagen van humor door vooral het personage van Gabriel Mann. Het is een dramaserie, maar door de spanning en verschillende wendingen in het verhaal is het niet een serie voor een speciale doelgroep. Zowel mannen als vrouwen, jongeren en ouderen, zullen worden aangetrokken door deze serie. Elke aflevering maakt de kijker weer nieuwsgierig naar de volgende en ik ben dan ook ontzettend blij dat ik alle afleveringen van het eerste seizoen achter elkaar kon kijken. Deze serie is naar mijn mening de beste (nieuwe) serie van het afgelopen jaar.

Op het moment dat ik dit schrijf is het tweede seizoen ook alweer op de helft en ik kan aangeven dat de complotten steeds groter worden. Ook komen er steeds meer mensen bij en word je als kijker helemaal gek van alle theorieën. Ik kijk nog altijd uit naar de volgende afleveringen en ben onder de indruk van alle plotwendingen die de makers steeds weer verzinnen. Wat mij betreft verveelt deze serie nooit!
Volg Revenge
Two Graves
Two Graves