8
anonymous geeft "Red Oaks - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 21 september 2014.
0
0

Red Oaks - Eerste aflevering

Red Oaks is zonder twijfel de meest veelbelovende serie van dit pilotseizoen van Amazon. De pilot is geregisseerd door David Gordon Green (Eastbound and Down) en geproduceerd door Oscarwinnaar Steven Soderbergh (Behind the Candelabra). Het is het type serie die ik graag zie. Deze pilot heeft een uitstekende cast, is grappig, is goed geschreven en over het algemeen goed uitgevoerd. Ik heb meteen al kennis gemaakt met een aantal personages waar ik wel meer van zou willen zien. Daarnaast ben ik gecharmeerd van het concept: ik ben fan van coming-of-age films/series, omdat ik graag karakterontwikkeling zie. In dit soort films/series zie je de protagonisten zich ontwikkelen en ontplooien. De ontwikkeling die zij meemaken geeft, mits het goed wordt uitgevoerd, vaak veel voldoening. En, niet onbelangrijk: het levert een band op met de personages.

Het is altijd afwachten hoe een serie er na een pilot gaat uitzien. Er zijn veel voorbeelden van series met een goede pilot die vervolgens een matig seizoen, en serie, hebben opgeleverd. En er zijn voorbeelden van series met een matige (en zelfs slechte) pilot die uiteindelijk uitstekende series zijn gebleken. In deze Amazon pilot maken wij kennis met David (Craig Roberts, Submarine). David is een assistent tenniscoach bij de Red Oaks Country Club. Naast zijn werk is David een student die moeite heeft om een uiteindelijke studierichting te kiezen. Hij heeft gelukkig de zomer nog om daar over na te denken. Hoewel, het ziet er naar uit dat hij deze zomer flink afgeleid zal worden door de nieuwe mensen die hij leert kennen. En, hoe gaat hij om met zijn thuissituatie: zijn vader kreeg een hartaanval en deelde informatie met hem mee die hij liever niet had geweten. Hoe zal David's leven eruit zien na de zomer?

Hoofdrolspeler Craig Roberts viel in Submarine al op met zijn ingetogen manier van spelen. Hij is dan ook uitstekend gecast als David. Er zijn leuke rollen weggelegd voor Ennis Esmer (als rokkenjager Nash) en Paul Reiser (als hoge pief van de country club). Ik zie in Red Oaks wel wat formulematige aspecten en standaarpersonages terug. Wat te denken van het mooie meisje waar de 'nerd' achteraan zit, het mooie meisje met een eikel van een vriend, de hoofdrolspeler die weg is van het meisje die hij niet kan krijgen, de vader van het meisje die angst inboezemd, enzovoort. Red Oaks moet wel degelijk oppassen dat zij niet in haar eigen val trapt. Dit soort formulematige aspecten kunnen een serie snel naar beneden halen.

Red Oaks moet het hebben van de toon die de serie weet neer te zetten. De pilot kent aardig wat komische momenten. En er is ruimte voor oprechte momenten die een andere kijk geven op de personages. Daarnaast spreekt het tijdsbeeld aan. Daarbij helpt het dus dat er een aantal personages figureren die deze pilot net dat beetje extra geven. Met het talent voor en achter de schermen kan Red Oaks uitgroeien tot iets moois. De vraag is natuurlijk altijd of dit uiteindelijk wordt waargemaakt. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in en Amazon kan op mij rekenen als Red Oaks uiteindelijk in productie wordt genomen.
Volg Red Oaks
Action!
Action!