6
anonymous geeft "Power - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 4 juni 2014.
0
0

Power - Eerste aflevering

Power is de nieuwste serie van Starz. Rapper 50 Cent dient als uitvoerend producent, verzorgt het titelnummer en heeft zelfs een rolletje. Na Black Sails focust de zender zich dus op een serie over een succesvolle zakenman die er criminele activiteiten op na houdt. Meneer is de eigenaar van een trendy nachtclub, maar ook de lokale distributeur voor een kartel. James 'Ghost' St. Patrick (Omari Hardwick, Being Mary Jane) heeft alles wat zijn hartje begeert: een mooie vrouw, kinderen, een mooi huis en genoeg geld. Natuurlijk zul je in dit soort series altijd zien dat dit niet genoeg is. Ghost wil eigenlijk het legale pad op, maar wie zich te diep in troebel water begeeft loopt het risico te verdrinken. Samen met zijn beste vriend Tommy (Joseph Sikora, Banshee) probeert Ghost het nachtleven en de straat te veroveren, maar op straat gelden gelden andere regels.

En dat blijkt wanneer een zending van Ghost wordt overvallen. De zakenpartner van Ghost en Tommy is daar allerminst blij mee en die schroeft de druk meteen op. Met dit gegeven is Power niet anders dan soortgelijke series die dezelfde verhalen vertellen. Je kunt je daarom ook hardop afvragen waarom je Power dan een kans moet geven als de serie in niks onderscheidend is? Dat is een vraag waar ik ook nog geen bevredigend antwoord op heb. Power is zeker niet slecht, maar is net als bijvoorbeeld Gang Related heel bekend en vol clichés. En dan gaat het dus altijd om wat voor invulling wordt gegeven aan dat bekende materiaal. Hoe zijn de acteurs, is het overtuigend? Wordt er wat spannends met het materiaal gedaan waardoor jij als kijker denkt: 'dit is interessant of hier wil ik meer van zien'?

Van Power wil ik wel meer zien, omdat (tip) een pilot slechts een indicatie is. De gemiddelde serie heeft altijd een aantal afleveringen nodig om alles op gang te trekken, het narratief op poten te krijgen en het raamwerk voor het verdere verloop uit te stippelen. Power is hier zeker bij gebaat. Deze pilot is bepaald niet subtiel, een tikkeltje voorspelbaar en er lopen allerlei standaard personages die dit genre kent rond in Power. Wat te denken van de partner die zijn hoofd erbij houdt en de ander die een heethoofd is, de schoonmoeder die je niet ziet zitten, de handlanger die stiekem geilt op je vrouw, de liefde van je leven die weer terug in het spel komt, de mol die informatie doorspeelt aan de rivaal, etcetera. Om geen waslijst op te noemen stop ik maar.

Power serveert in ieder geval genoeg ingrediënten waardoor je als kijker het meteen voor gezien kunt houden. Hoofdrolspeler Omari Hardwick is een leuke acteur en hij heeft de looks en het fysiek voor deze rol, maar hij overtuigt nog niet helemaal als 'de man die een reputatie heeft en door iedereen wordt gevreesd'. De regisseur schotelt ook meerdere shots voor die Ghost imposant moeten maken en zelfs de slowmotion trekt hij uit de kast, maar op een vrij opzichtige manier die niet het gewenste effect heeft. Nee, dit is niet het materiaal dat acteurs naar grote hoogten laat stijgen en Power beschikt ook niet over acteurs die middelmatig materiaal ontstijgen.

Maar als je net als ik wel gecharmeerd bent van het genre, dan kun je Power zeker proberen. De cast is aantrekkelijk, er wordt redelijk tot goed geacteerd en het materiaal is grimmig. Power gaat het genre niet herdefiniëren, maar je kunt het slechter treffen. Ondanks de standaard uitvoering, kijkt het niet vervelend weg en kun je slechter je tijd besteden. Power heeft ook een diverse cast en ook dat kan ik waarderen. Maar als in de aankomende afleveringen blijkt dat dit het niveau is wat Power te bieden heeft, dan is er zeker voor kijkers die niks hebben met dit genre geen reden om deze serie een kans te geven.
Volg Power
Exactly How We Planned
Exactly How We Planned