8.5
anonymous geeft "Penoza - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 25 september 2014.
0
0

Penoza - Seizoen 3

In het geweld van Amerikaanse, Scandinavische en Britse tv-series worden Nederlandse series meer dan eens afgedaan als slecht en goedkoop. Dat er echter genoeg goed gemaakte series van eigen bodem zijn bewijst een serie als Penoza al jaren. Ook het derde seizoen van de KRO-misdaadserie zit weer uitstekend in elkaar en rekent opnieuw genadeloos af met het geromantiseerde beeld van de Nederlandse onderwereld.

Het derde seizoen speelt zich een aantal maanden na het einde van seizoen twee af. Carmen (Monic Hendrickx, Deadline) staat aan het hoofd van een groot cocaïne-imperium en woont samen met John (Eric Corton, Laptop) en hun kinderen in een dure, grote villa. Carmen werkt inmiddels samen met Berry (Loek Peters, De geheimen van Barslet) en Reina (Eva van de Wijdeven, A'dam-E.V.A) en droomt er al van om zich terug te trekken uit de drugswereld. Dan lopen de zaken echter op meerdere fronten uit de hand. De politie onderschept een runner met een paar ton cash op zak, waardoor Carmen in moeilijkheden komt met haar Mexicaanse contactpersoon Rosales (Gabriel Aguilera). Ondertussen is er (letterlijk) moordende concurrentie van een stel Oostblokkers en blijkt er een mol in Carmens organisatie te zitten. De droom om zich terug te trekken kan Carmen dus al snel laten varen..

Penoza is een snelle, keiharde misdaadserie die zich kan meten met internationale producties, en dat komt met name door het ijzersterke acteerwerk. Monic Hendrickx is zoals altijd weer subliem en won voor haar rol als Carmen eerder al (volkomen terecht) een Gouden Kalf. Nieuw in deze reeks is Peter Blok (Moeder, ik wil bij de Revue), die een mysterieuze vastgoedmagnaat speelt en deze rol geweldig neerzet, al is de afloop van zijn verhaallijn wat teleurstellend. Net als in de voorgaande seizoenen zijn Loek Peters en Raymond Thiry (Villa Achterwerk) ook dit seizoen weer uitblinkers; Peters is enorm intrigerend als Berry, die altijd zijn eigen weg kiest en het woord loyaliteit niet blijkt te kennen, terwijl Thiry aan zijn uitstraling vaak genoeg heeft om te kunnen schitteren.

Absolute uitblinker is echter Olga Zuiderhoek (De man met de Hamer), die Carmens moeder Fiep meer dan eens neerzet als een keiharde vrouw, die na al haar ervaringen nergens voor terugdeinst. Alleen de mimiek en houding van Zuiderhoek is al reden genoeg om indruk te maken. Zuiderhoek won vorig jaar dan ook niet voor niets een TV-beeld voor beste bijrol in een serie. Daarnaast worden er ook uitstekende rollen gespeeld door onder andere Jacqueline Blom (Volgens Robert), Hajo Bruins (Hotnews.nl), Marcel Musters (Gooische Vrouwen) en Mads Witterman (Van God Los)

Kortom: Penoza is een uitstekend gemaakte serie en ook dit derde seizoen is weer van een torenhoog niveau. Het acteerwerk, de montage, de regie en het scenario zijn opnieuw dik in orde. Enige minpunten zijn echter de lange flashbacks aan het begin van elke aflevering en de ietwat overbodige verhaallijn rondom het joyriden van Koen (Joost Koning, Vrijland) en Boris (Stijn Taverne, Hoe overleef ik?), maar de rest van de serie maakt dit ruimschoots goed. Het einde laat behoorlijk wat vragen open en schreeuwt om een vervolg, wat er waarschijnlijk pas in het najaar van 2015 gaat komen. Tot die tijd zullen fans het moeten doen met de eerste drie seizoenen.
Volg Penoza
Aflevering 10
Aflevering 10