7.5
Nienke de Boode geeft "Penny Dreadful - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 8 juni 2015.
1
0

Penny Dreadful - Seizoen 1 (DVD)

Toen ik over deze serie hoorde, trok het gelijk mijn aandacht. Ik houd immers wel van een serie met een duister tintje. Nadat ik de trailer had gezien wist ik het zeker: deze serie moest ik kijken. En toen mijnserie mij vervolgens de optie gaf om de dvd-box te bekijken, kon ik deze kans natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan!

De serie Penny Dreadful is een mengelmoes van een aantal horrorverhalen. Zo speelt dr. Victor Frankenstein (Harry Treadaway, Flight of the Storks) een belangrijke rol, komen er vampiers voorbij en is er sprake van een oud-Egyptische mythe. Ook Dorian Gray (Reeve Carney) (deze moest ik zelf wel even opzoeken, het verhaal is van The Picture of Dorian Gray uit 1891), komt verscheidene malen langs. Samen met hen en miss Vanessa Ives, Ethan Chandler (Josh Hartnett, Black Hawk Down) en Sir Malcolm Murray zien we de duistere kant van Victoriaans Londen.

In het verhaal probeert Sir Malcolm (Timothy Dalton, Chuck) zijn dochter te redden van iets duisters. Wat dat duistere nu precies is, is niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat Vanessa Ives (Eva Green, Camelot) daarbij helpt en dat de twee nog meer mensen proberen te verzamelen om hun doel te bereiken. Door het seizoen heen komen we meer te weten over de motieven van de verschillende personages en leren we iedereen beter kennen. Of dat denken we in ieder geval, want af en toe gebeuren er dingen waardoor alles wat we tot nu toe weten in een nieuw licht komt te staan.

Het verhaal is zeker een interessante. Daardoor wordt het extra jammer dat de serie soms net iets te traag gaat en een beetje inzakt. Zeker aan het begin waren er af en toe momenten waarop het allemaal iets minder interessant werd. Maar gelukkig kon je je op zulke momenten focussen op het prachtige camerawerk van de serie en het geweldige acteerwerk. Ook de kostuums, decors en aankleding konden je aandacht pakken op zulke momenten.

Toch is het nog steeds jammer van het sterke verhaal. Dit is dan ook gelijk het enige minpunt wat ik over deze serie heb. Nou, en misschien dat ik het allemaal niet zo eng vond, terwijl het toch echt een horrorserie wordt genoemd. Aan de andere kant denk ik niet dat het wat is voor mensen die snel bang zijn of niet tegen een beetje bloed kunnen . Ook als je bang bent voor spinnen kun je deze serie maar beter links laten liggen. Er zit toch wel wat duisters in de verhaallijnen en de motieven van de karakters, ook al is het zeker niet heel angstaanjagend.
Tegenover dit minpuntje staat het fantastische acteerwerk van Eva Green. Zij zet Vanessa Ives geweldig neer. Ook de andere acteurs in de serie doen het geweldig. Reeve Carney zet een bijzondere Dorian Gray neer. Anders dan je zou verwachten, maar toch op een bepaalde manier zeer passend.

Ten slotte zijn er dan nog de bonus features van de dvd: aan de ene kant jammer dat er geen bloopers zijn, aan de andere erg veel aandacht voor hoe de serie tot stand is gekomen, wat ik erg interessant vond. Bloopers vind ik persoonlijk altijd erg leuk, maar ik snap ook wel weer dat ze hier zijn weggelaten. Het haalt toch wel een beetje de magie weg van het duistere van de serie. Bloopers passen misschien beter bij een comedy of een andere, iets minder serieuze serie.
De stukjes over het kostuumdesign en de videoblogs zijn erg leuk. We zien onder andere hoe de makers van de serie op het idee zijn gekomen en hoe alles is uitgewerkt. Maar het leukste vond ik toch wel om te zien hoe het decor is gemaakt. Zo komen we te weten dat voor de serie een geheel theater is gebouwd. Ik vind het altijd interessant om te zien hoe het er backstage aan toe gaat bij een serie en dan is dit, hoewel ze natuurlijk alleen laten zien wat ze willen laten zien, erg leuk.

Al met al is het een leuke serie om te kijken. Niet heel erg eng, maar toch wel dat duistere tintje wat het interessanter maakt. Dit eerste seizoen krijgt van mij een 7,5. Jammer van het verhaal dat af en toe toch mijn aandacht verliest. Als het tweede seizoen mij als kijker beter vast weet te houden, zal dit cijfer stukken hoger worden. Ik ga het in elk geval wel kijken.
Volg Penny Dreadful
The Blessed Dark
The Blessed Dark